این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر عملکرد ریاضی و حافظه دانش آموزان دوره متوسطه
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر عملکرد ریاضی و حافظه دانش آموزان انجام شد. روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح گروههای کنترل نابرابر بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر  پایه یازدهم رشته انسانی دوره دوم متوسطه شهرستان خدابنده در سال تحصیلی 1397- 1396 به تعداد 167 نفر بودند، که از بین آنها  دو کلاس به تعداد 40 نفر با روش تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب و در گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند. برای سنجش  عملکرد ریاضی و حافظه از آزمون فرم های موازی سنجش حافظه کلامی و ریاضی  محقق ساخته  استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 13 جلسه تحت آموزش راهبردهای خود تنظیمی قرار گرفتند ولی  گروه گواه هیچ گونه آموزش راهبردهای خودتنظیمی دریافت  نکرد. هر دو گروه قبل از آموزش،  بلافاصله بعد از آموزش و مرحله پی­گیری (4 ماه بعد ) مورد آزمون قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس استفاده گردید. نتایج: یافته ها نشان داد گروه آزمایش و گواه در پس آزمون و مرحله پی گیری از نظر آزمونهای ریاضی و حافظه تفاوت معنی داری داشتند. گروه آزمایش در عملکرد ریاضی و حافظه  بعد از 4 ماه برتری خود را همچنان حفظ کرده بود. نتیجه گیری: راهبردهای خودتنظیمی قابلیت آموزش و یادگیری دارند و اثرات آنها در طول زمان پایدار است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبردهای خود تنظیمی، حافظه، عملکرد ریاضی

عنوان انگلیسی The effect of self-regulation strategies on math and memory performance of high school students
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: the purpose of this study was to determine the effect of training of self-regulation strategies on students' mathematical and memory performance. Method: the research method was semi-experimental with the design of non-equivalent control groups. The statistical population of this study was all 167 female students of the 11th grade of human science major in high school of Khodabandeh in the academic year of 1396-1397, of which 40 students were random cluster selected as a sample and were divided into two groups: experimental and witness. The evaluation equivalent form tests of verbal and mathematical memory were used to evaluate the mathematical and memory performance. The experimental group was trained for 13 sessions by self-regulatory strategies, but the witness group did not receive any training on self-regulation strategies. Both groups respond to the examinations immediately before training, immediately after training and follow up stage of 4 months. The mixed variance was used to analyze the data. Results: the results showed that there was a significant difference between the experimental and witness groups in the post-test and follow-up stages in terms of math and memory tests. The experimental group had maintained its superiority in math and memory performance after 4 months. Conclusion: self-regulation strategies have learning and teaching capabilities and their effects are sustainable over time
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله self-regulation strategies, memory, math performance

نویسندگان مقاله امیدعلی محمدویردی | omidali mohammadverdi
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی

مسعود شریفی | Massoud Sharifi
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی

جلیل فتح آبادی | Jalil Fathabadi
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی

وحید نجاتی | Vahid Nejati
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2002-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات