این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ادیان و عرفان، جلد ۴۲، شماره ۲، صفحات ۱۳۷-۱۵۴

عنوان فارسی مقایسه‌ی دیدگاه عرفان مذهب ارتدکس و طریقه‌ی کبرویه درباره‌ی رؤیت و شهود خداوند
چکیده فارسی مقاله موضوع نوشته‌‌ی حاضر مقایسه‌ی مفهوم شهود در عرفان مذهب ارتدکس در مسیحیت و طریقه‌ی کبرویه در اسلام است که دارای خاستگاه و نکات مشترک زیادی‌اند. مذهب ارتدکس شرقی به خاطر زمینه‌ی شرقی آن و به دلیل اوضاع و شرایط جغرافیایی، تاریخی و سیاسی با شرق و به ویژه با جهان اسلام ارتباط و نزدیکی بیشتر داشته است. امکان رویت خداوند به رغم تنزه ذاتی او، از مباحث اساسی ادیان ابراهیمی است. از دیدگاه مذهب ارتدکس و طریقه‌ی کبرویه در اثر زدودن زنگار دل، فقط صفتها و قوای خداوند در دل انسان مشاهده می‌شود؛ ولی ذات خداوند همواره نادیدنی و توصیف‌ناپذیر باقی می‌ماند. با وجود این، عرفای ارتدکس، شهود خدا را شهود تثلیث و به خصوص شهود مسیح توصیف کرده‌اند، اما عرفای کبرویه به دلیل تنزیه مطلق خدا در اسلام، هرگز از شهود ذات خدا سخن نگفته‌اند، بلکه شهود خود را شهود صفتها و مظاهر خدا عنوان کرده‌اند. همچنین برخی از عرفای هر دو طریقه در شهود خود از خدا، از نماد نور سیاه و برخی دیگر از نماد نور استفاده کرده‌اند. در نوشته‌‌ی حاضر در آغاز دیدگاه مذهب ارتدکس و بعد دیدگاه طریقه‌ی کبرویه و در نهایت تشابهات و تفاوت‌های آن دو درباره‌ی رؤیت و شهود خداوند مورد بررسی قرار می‌گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of sight or vision between Orthodox Christian mysticism and Kobrawiyids
چکیده انگلیسی مقاله This research is about the comparison between Orthodox mysticism and Kubrawiyid Sufism on the concept of vision, both of which have common origin. The eastern Orthodoxy has esoteric and spiritual epigrams more than other Christian sects, and considering geographical and political conditions, has close relationship with the east, specifically Islamic world. An important issue of Semitic religions is possibility of vision of God. In Orthodox Christian mysticism and Kobrawiyids, what is visible is God's powers and attributes. By purifying the heart, man can see them, and essence of God remain invisible and indescribable. But Christians describe the vision as vision of Trinity, especially vision of Christ, but because of the absolute transcendence of God in Islam, Kobr?w?yid mystics don’t speak of the vision of God, rather, they describe the vision as vision of attributes and His manifestations. Also some of the mystics of both ways have used black light symbol to describe his and her mystical vision and some of them have used symbol of light.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید نادر محمد زاده | seyed nader
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، دکترا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://jrm.ut.ac.ir/article_28579_2ee8e9952ea5e7827be9a88f18cb07f5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات