این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
ادیان و عرفان
، جلد ۴۲، شماره ۱، صفحات ۸۵-۱۰۴
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی دیدگاههای ابن میمون و قاضی سعید قمی در تحلیل معانی صفات خداوند
چکیده فارسی مقاله
ابن میمون و قاضی سعید قمی با تأکید بر تباین کامل خدا و خلق و اینکه خداوند موجودی به کلّی دیگر است، به نفی صفات ازذات خداوند پرداخته و در تحلیل معانی آنها نیز به گونهای پیش رفتهاند که به همین امر میانجامد. ایشان در بحث معنا شناسی صفات ذاتیِ نسبت داده شده به خداوند، دو مؤلّفه باور به اشتراک لفظی و تفسیر سلبی را ارائه کردهاند. البته قاضی سعید با الهام از حدیث، مؤلّفه سوّمی زیرعنوان اثبات مثمرات را نیز مطرح کرده است. هم چنین آنها با نظریّهی تشکیک در معانی صفات خداوند مخالفت کرده و اعتقاد به آن را مستلزم کفر و زندقه و خروج از دین دانستهاند. در این مقاله، دیدگاههای این دواندیشور بزرگ در مورد تحلیل معانی صفات خداوند، بررسی شده و ضمن سنجش با یکدیگر مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Comparative Analysis of the meaning of God’s Attributes according to Moses Maimonides (Ibn Meymun) and Qazi Saeid Qomi
چکیده انگلیسی مقاله
Ibn Meymun and Qazi Saeid Qomi both believe there is no likeness between God and His creatures; He is completely different from His creatures in all forms and sense. They also refute the view that God has any positive essential attribute and claim that God’s negative attributes are His true attributes since positive attributes of God imply polytheism. Based on this, they contend two things: negative attributes of God and pure homonymity. They maintain that God can only be described in negative terms and since God has nothing in common with other beings, even common terms that are used for God and His creatures (like existence, power) must be understood in a linguistic, not in a real or actual sense. Qazi Saeid Qomi, based on a Prophetic statement (hadith) adds a third element; i.e., Isbat e Mosmerat (God has endowed to His creatures “life” “knowledge” “power’… but He does not have those attributes in His essence). Both scholars also reject the theory of Gradation (Tashkik) and maintain that belief in Tashkik is tantamount to infidelity and deviation from religion. In this essay we will compare and analyze the perspectives of both these scholars.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
طوبی کرمانی |
دانشگاه تهران،دانشیار
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
مجتبی حیدری |
دانشگاه تهران،کارشناس ارشد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jrm.ut.ac.ir/article_24577_4407babafe9a3f0ceb61625d440eacc7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات