این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ادیان و عرفان، جلد ۴۲، شماره ۱، صفحات ۱۲۳-۱۴۲

عنوان فارسی بررسی لوگوس/کلمه در مجادله‌های کلامی مسیحیان و مسلمانان در سده های نخستین قمری
چکیده فارسی مقاله «لوگوس» (Logos) درازنای تاریخ در فرهنگها و مکتبهای فلسفی و برخی از دینها از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. این مفهوم در فلسفه‌ی یونان باستان، یهودیت و مسیحیت به گونه‌ای برجسته به چشم می‌خورد. در مسیحیت، عیسی(ع) با «لوگوس» یکی گرفته شده، از سوی دیگر، در اسلام (در قرآن) نیز عیسی کلمه‌ی خداوند نامیده شده است. این مسأله همواره در روابط مسیحیان و مسلمانان به‌ویژه در مجادله‌های کلامی مناقشه‌برانگیز بوده است؛ چرا که از یک سو بزرگان مسیحیت شرقی مثل یوحنای دمشقی باور داشتند که کلمه نامیده شدن عیسی(ع) در قرآن همچون لوگوس بودن وی در انجیل یوحنا، دال بر ازلی و الوهی بودن او است. از سوی دیگر، متکلمان مسلمان همواره با تأکید بر قرآن، کلمه را به معنای «کن» قلمداد و هرگونه الوهیت و ازلیت را از وی سلب می-کردند. همین فرآیند تا سده‌های بعدی نیز ادامه یافت، به گونه‌ای که قاضی عبدالجبار معتزلی در سده‌ی پنجم قمری، همان دیدگاه پیشین قبلی را درباره ی «کلمه» برگرفته است. افزون‌بر این، درباب کلمه نامیده شدن عیسی در قرآن از دیرباز میان پژوهشگران جای گفتگو بوده است. برخی پژوهشگران آن را همانند باور نسطوریان درباره ی لوگوس و حتی برگرفته از نسطوریه دانسته‌اند و برخی دیگر آن را مانند باور ابیونی‌ها قلمداد کرده اند. اما با بررسی منابع و مجادله‌های معتبر سده‌های نخستین قمری چنین برمی آید که کلمه در آیه‌های مسیح-شناختی، بدون هیچ قصد و غرضی به کار رفته است و به دیگر سخن، برگرفته از نسطوریه نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابوعیسی وراق، کلمه، لوگوس، مجادله‌های کلامی، مسیحیان نسطوری،

عنوان انگلیسی Investigation of the Logos/Kalemeh in the Christian-Muslim Theological Controversies of the first Three Centuries A.H
چکیده انگلیسی مقاله Historically, the Logos was very important in the religious and philosophical schools and cultures. The idea of the Logos is considerable in ancient Greek philosophy, Judaism and Christianity. Jesus in Christianity was identified with the Logos as well as in Islam (Quran) he was called Kalemeh at Allah (the Word of God). This conception was in the Christian-Muslim relations very controversial. On the one hand, eastern Christian patriarchs such as John of Damascus insisted that the identification of Kalemeh with Jesus Christ in the Quran is similar to Logos in the Gospel of john i.e. both are eternal and Godlike. On the other hand, Muslim theologians had, in the light of Quran, denied the eternity and divinity of Kalemeh and according to them it has the meaning of Kon. In addition to this, for some scholars Kalemeh is similar to Nestorians' belief about the Logos and even derivates from their opinions. And for others it is similar to Ebionites believes. But by examination of the first three centuries A.H sources it is clear that Kalemeh has been used in the Quran without any intention in the other words it is not derivated from Nestorians.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منصور معتمدی |
دانشگاه فردوسی مشهد،استادیار
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

ولی عبدی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران،دانشجوی دکتری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://jrm.ut.ac.ir/article_24579_7a9d7c0a997d4a2260efe860397221c6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات