این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
ادیان و عرفان
، جلد ۴۱، شماره ۱، صفحات ۱۱۷-۱۴۰
عنوان فارسی
اختفای احوال باطنی در آثار مولانا و مسأله تعریف عرفان از دیدگاه عرفانپژوهان معاصر
چکیده فارسی مقاله
در این جستار، کوشش ما بر آن است که به دو پرسش پاسخ دهیم. پرسش نخست این است که غیبت یا به عبارت دیگر، اختفای احوال باطنی در آثار مولانا چه معنا، اهمیت و پیامدهایی دارد؟ در پاسخ به این پرسش ابتدا مقصودمان را از غیبت احوال باطنی روشن میکنیم. در وهل? بعد و پس از بررسی اجمالی غیبت احوال باطنی در آثار عارفان مسیحی و مسلمان، در سدههای میان? میلادی، نگاه مولانا به احوال باطنی را بررسی میکنیم و پس از آن پیامدهای این نگاه و واکنشهای مولانا را بر میشماریم. این واکنشها عبارتاند از خوارداشت کرامات و احوال باطنی، سکوت در برابر احوال باطنی و سرانجام پذیرش وقوع احوال باطنی و بیان احوال باطنی در لفافه و از زبان دیگران. در بخش پایانی این مقاله، به این بحث میپردازیم که با وجود سکوت مولانا و امتناع وی از سخن گفتن در باب احوال باطنیاش بر اساس کدام تعریف، تعاریف از عرفان او را در شمار عارفان میتوان دانست. در این بخش، دیدگاه و تعریف پنج عرفانپژوه طرح و بررسی شده است. از میان این پنج تن، بر اساس معیارهای ترنر، مکگین، آندرهیل و راسل مولانا عارف شناخته میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الهیات سلبی، حال باطنی، عرفان، غیبت، کرامات، مولانا،
عنوان انگلیسی
The Absence of Esoteric Experiences in the Works of Rumi and the Problem of the Definition of Mysticism
چکیده انگلیسی مقاله
In this article, we try to answer to two questions. The first one is "What is the meaning and the consequences of the absence of esoteric experience in the works of Rumi?" In answering this question, firstly we explain the notion of "the absence of esoteric experiences". Then after a short examination of this notion in the works of Muslim and Christian mystics, in the middle ages, we discuss the Rumi`s point of view about and his approach to the esoteric experiences and in the next step, we talk about the consequences of his view and his approach to this notion. These approaches are humiliating the esoteric experiences, silence and finally pointing to them implicitly. In the last section of the article, we reach the second question: how we can say that Rumi is a mystic despite the absence of esoteric experiences in his works? We discuss five viewpoints concerning mysticism including those of Turner, McGinn, Underhill and Russell, based of which Rumi could be recognized as a mystic.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
قاسم کاکایی |
استاد دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
اشکان بحرانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://jrm.ut.ac.ir/article_22424_87ed6fd97d613784ea17cb973d84408c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات