این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اطلاعات جغرافیایی (سپهر)، جلد ۲۴، شماره ۹۵، صفحات ۳۷-۵۰

عنوان فارسی ارزیابی آسیب پذیری شبکه معابر شهری در برابر زلزله با رویکرد مدیریت بحران مطالعه موردی: منطقه۱ شهرتبریز
چکیده فارسی مقاله شبکه معابر شهری از مهمترین شریان‌های حیاتی شهرها محسوب می‌شوند که مخصوصاً بعد از بحران، در عملیات امداد و نجات، تخلیه‌ی مجروحان و آسیب دیدگان تأثیر بسزایی دارند. بنابراین ارزیابی آسیب‌پذیری شبکه معابر شهری و برنامه‌ریزی برای کاهش این آسیب‌ها امری ضروری می‌نماید. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی با هدف ارزیابی شبکه معابر شهری در برابر زلزله با رویکرد مدیریت بحران در منطقه 1 تبریز انجام گرفته است. برای ارزیابی آسیب‌پذیری شبکه معابر منطقه1 تبریز، 3معیار درجه محصوریت، تراکم و ویژگی‌های ساختمانی انتخاب شدند که معیار تراکم شامل زیر معیار تراکم جمعیتی و تراکم ساختمانی و معیار ویژگی‌های ساختمانی شامل پنج زیر معیار قدمت بنا،کیفیت بنا، نوع کاربری، سطح اشغال و نوع مصالح می‌باشد که هریک از این زیر معیارها، خود نیز دارای چندین زیرمعیار هستند که با روش دلفی ارزش‌گذاری شدند. در نهایت پس از ارزیابی آسیب‌پذیری معابر در هر زیر معیار، با روش ارزیابی چندمعیاره (MCE) در قالب نرم افزار IDRISI، معیارها همپوشانی شدند. نتایج نهایی حاکی از این است که، آسیب‌پذیری شبکه معابر محدوده‌ی مورد مطالعه (جز در محلات نوساز)، بیشتر از حد متوسط، و عمدتاً زیاد و خیلی زیاد است. آسیب‌پذیری شبکه معابر در محلات اسکان غیررسمی بیشتر به چشم می‌خورد که در برنامه‌ریزی‌ها باید در اولویت قرار بگیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت بحران، آسیب پذیری، شبکه معابر شهری، تبریز،

عنوان انگلیسی The assessment of urban road network vulnerability on earthquake against with crisis management approach; Case study: region1/Tabriz
چکیده انگلیسی مقاله The urban road network is one of the main components of the city’s lifelines that especially after crisis play significant role including the rescue operation, evacuation of the wounded. So the analyzing of the urban road network besides planning for reducing these harms, are inevitable. The present study was performed with “descriptiveanalytical” method to assess the seismic vulnerability of the urban road networks in the zone1 of Tabriz with crisis management approach. In order to evaluate urban road networks vulnerability of region 1 of Tabriz, 3 criteria of density, level of inclusion and building features were employed. In this regard, the density criterion includes both sub criteria of residential density and construction density. In addition, the criterion of the building features includes 5 sub criteria such as: The building date, building quality, land use type, occupancy levels and types of materials which each of these sub-criteria are divided into other sub-criteria that these sub-criteria were weighted using Delphi method. Ultimately, after evaluation of roads vulnerability in terms of each criterion, the layers were overlaid using multi criteria evaluation. The ultimate results show that, the roads network vulnerability (excluding the region 1) is higher than the average, high and very high. The vulnerability of the road networks are observed mostly in informal settlements area that should be noticed in planning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله crisis management, Vulnerability, Urban road network, Tabriz

نویسندگان مقاله محسن احد نژاد روشتی | ahad nejad roshti
دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه زنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه زنجان (Zanjan university)

شهریور روستایی |
دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

محمدجواد کاملی فر | mohammad javad
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://www.sepehr.org/article_15550_b609038993cb00231e68d2a71107db6f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات