این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۱۰، شماره ۳۷، صفحات ۹۷-۱۱۳
عنوان فارسی
تأثیرآموزش مهارت های ارتباطی بر سلامت روان مادران دارای فرزند معتاد
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر سلامت روانی مادران دارای فرزند معتاد انجام شد. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی بوده و از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش متشکل بود از تمامی مادران دارای فرزند معتاد پسرمراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد آفرینش شهر کرج در سال 1391، که فرزندان آنها تحت درمان با متادون بودند (تعداد= 198نفر). تعداد 40 نفر از افراد دارای شرایط ورود، به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در گروه های آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه (هر هفته دوجلسه به مدت 120 دقیقه) آموزش مهارتهای ارتباطی را دریافت کردند، در حالی که گروه گواه تحت هیچ مداخله ای قرارنگرفت. ابزار پژوهش پرسش نامه سلامت روان بود. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیره (مانکوا) نشان داد در متغیرهای سلامت جسمی، اضطراب، افسردگی، اختلال در کارکرد اجتماعی و سلامت کل، بین گروه آزمایش وگواه در مرحله پس آزمون تفاوت وجود دارد ( (P< 0/05. نتیجه گیری: آموزش مهارت های ارتباطی شیوه موثری برای بهبود سلامت روان مادران دارای فرزند معتاد است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مهارت های ارتباطی، سلامت روان، مادران، فرزند معتاد
عنوان انگلیسی
On the Effectiveness of Communication Skill Training in Mental Health in Mothers with Addicted Children
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The main goal of this study is to determine the effectiveness of communication skill training on the mental health in mothers with addictive sons. Method: The method used in this study is semi-experimental whit pre-test and post-test and control group. The statistical society consists of all the mothers with addictive sons whom their children were treating whit methadone in addiction renunciation clinic of Afarinesh (N=198).40people were selected purposefully from among those eligible. Then they were randomly placed in two groups consisting of 20 subjects (experiment group and control group). The experiment group had participated in 8 sessions (Tow sessions per week in 120 min) of communication skill training while the control group had not received any interventions. Assessment instrument was general health questionnaire (GHQ) that was applied on all of subjects in pre-test and post-test. Results: the Mancova analysis indicates that communication skill training significantly (P< 0/05) results in increasing mental health components. Conclusion: communication skill training is an useful method to increasing mental health in mothers whit addictive sons.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین صاحبدل | hosein sahebdel
دانشگاه ازاد واحد قاینات
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی قاینات (Islamic azad university of ghayenat)
مسعود اسدی | masoud asadi
دانشگاه خوارزمی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
http://www.etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-473-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات