این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۰، شماره ۳۷، صفحات ۱۳۷-۱۵۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش واقعیت درمانی گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب بر اضطراب و امیدواری افراد وابسته به مواد در حین ترک
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش واقعیت درمانی گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب بر اضطراب و امیدواری افراد وابسته به مواد در حین ترک بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی افراد وابسته به مواد ساکن در کمپ های ترک اعتیاد شهرستان مراغه بودند. از این جامعه آماری تعداد 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15نفر) قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های اضطراب زونگ و امیدواری میلر استفاده شد. سپس گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه ای در جلسات آموزشی شرکت کردند. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش واقعیت درمانی مبتنی بر نظریه انتخاب اضطراب را کاهش و امیدواری را افزایش می دهد. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت سطح اضطراب و امیدواری در دوره ترک مواد، مراکز ترک اعتیاد می توانند با ارائه آموزش نظریه انتخاب به افزایش سطح امیدواری و کاهش اضطراب افراد پس از ترک مواد کمک کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واقعیت درمانی، اضطراب، امیدواری، اعتیاد

عنوان انگلیسی On the Effectiveness of Group Reality Therapy based on Choice Theory in Anxiety and Hope for Drug-Dependent Individuals During Abstention
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this study was to investigate the effectiveness of group reality therapy based on choice theory in anxiety and hopefulness in drug abusers during abstention. Method: The current study was a quasi-experimental research and the research design was a pre-test and post-test one along with control group. The statistical population of this study included all the addicted individuals residing in the rehabilitation camps of Maragheh city. From among this population, the number of 30 participants was randomly selected and were randomly assigned to two control (15 people) and experimental (15 people) groups. Zhong's Self-Rating Anxiety Scale (SAS) and the Miller Hope Scale were used for data collection. Then, the experimental group took part in eight 90-minute sessions of group reality therapy. Results: The results of multivariate analysis of variance showed that group reality therapy based on choice theory reduced anxiety and increased hope. Conclusion: Due to the importance of anxiety and hopefulness levels in abstention period, addiction treatment centers can help sufferers improve their hopefulness and decrease their anxiety by the provision of choice theory after treatment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله reality therapy, anxiety, hopefulness, addiction

نویسندگان مقاله اسماعیل سلیمانی | esmaiel soliemani
دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

کریم بابایی | karim babaei
دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)


نشانی اینترنتی http://www.etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-781-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات