این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
طب جنوب
، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۷۷۳-۷۸۵
عنوان فارسی
مقایسهی مؤلفههای ذهنآگاهی در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی، اضطراب منتشر و افراد بهنجار
چکیده فارسی مقاله
زمینه: ذهن آگاهی مفهومی جدید است که در سالهای اخیر در درمان بسیاری از اختلالات روانشناختی مورد توجه روانپزشکان و روانشناسان قرار گرفته است. استفاده از تکنیکهای ذهن آگاهی مستلزم بهرهگیری از اطلاعات دیگری در خصوص چگونگی عملکرد مؤلفههای ذهن آگاهی در هر یک از اختلالات روانشناختی است. هدف این پژوهش مقایسهی مؤلفههای ذهنآگاهی در سه گروه بیماران مبتلا به افسردگی اساسی، اضطراب منتشر و افراد بهنجار بوده است. مواد و روشها: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بیماران مبتلا به افسردگی اساسی و اضطراب منتشر بود که به مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کرده بودند. از میان این افراد، تعداد 30 نفر با تشخیص اختلال افسردگی اساسی و 30 نفر با تشخیص اختلال اضطراب منتشر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. یک گروه 30 نفری از افراد بهنجار که فاقد اختلالات افسردگی اساسی و اضطراب منتشر بودند نیز از بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی انتخاب شد. افراد هر سه گروه (افسرده، مضطرب و بهنجار) بر حسب متغیرهای سن، جنسیت، فقدان بیماریهای جسمی و عدم ابتلا به سایر بیماریهای روانی همتاسازی شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه اضطراب اشپیلبرگر و پرسشنامه پنج مؤلفه ذهنآگاهی بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، در بخش آمار توصیفی از شاخصهای میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) و آزمون تعقیبی توکی استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سه گروه در مؤلفههای ذهنآگاهی تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر، در مؤلفههای مشاهده، توصیف و عمل توأم با آگاهی میان افراد مضطرب و بهنجار و همچنین افراد افسرده و بهنجار تفاوت معناداری (0001/0>P) وجود داشت. در مؤلفهی عدم قضاوت ذهن آگاهی، میان افراد افسرده و مضطرب و افراد بهنجار و مضطرب تفاوتها معنادار (0001/0>P) بود. همچنین در مؤلفهی عدم واکنش تفاوت میان گروههای مضطرب- افسرده (001/0>P)، مضطرب- بهنجار (0001/0>P) و افسرده- بهنجار (05/0>P) معنادار بود. نتیجهگیری: در تبیین نتایج این پژوهش میتوان این گونه نتیجهگیری کرد که بیماران مضطرب و افسرده نسبت به افراد بهنجار در مؤلفههای ذهن آگاهی عملکرد ضعیفتری دارند و بنابراین درمانهای مبتنی بر ذهن آگاهی میتوانند با تأکید بر این مؤلفهها موجب تسهیل روند درمان و همچنین بهبود علایم این گونه بیماران شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The comparison of the Facets of Mindfulness among Patients with Major Depression, Generalized anxiety Disorder and Normal Individuals
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Mindfulness is a new construct which has held psychiatrists and psychologists' attention in the treatment of many psychological disorders. The use of mindfulness techniques needs more information about the mechanisms of the facets of mindfulness in each disorder. The goal of the present study was to compare the facets of mindfulness among patients with major depression, generalized anxiety disorder and normal individuals. Material and Methods: Statistical population of the present study consisted of all of patients who were diagnosed major depression disorder and Generalized anxiety disorder in the counseling center of Mashhad university of medical sciences. Thirty patients with MDD and 30 patients with GAD were recruited among them via available sampling method. Moreover, 30 normal individuals without the diagnosis of MDD and GAD from the staff of Mashhad university of medical sciences were recruited and matched to the depressed and anxious groups on the basis of age, gender and lack of medical and other mental diseases. Participants completed Beck Depression Inventory (BDI- II), Speilberger State – Trait Anxiety Inventory (STAI) and Five Facets of Mindfulness Questionnaire. Mean and standard deviation were utilized to analyze the data in the descriptive statistics section. And in the inferential statistics section, MANOVA and Post Hoc Tukey Test were used. Results: The results indicated that there were significant differences between the three groups with regards to the facets of mindfulness. In other words, there were significant differences between anxious and normal groups and also depressed and normal individuals with regards to the scores in the facets of Observing, Describing and Acting with awareness (P< 0.0001). There were also significant differences between anxious and depressed groups and anxious and normal individuals in the facet of Nonjudging (P< 0.0001). Moreover, significant differences were found between anxious- depressed (P < 0.001), anxious- normal (P< 0.0001) and depressed- normal (P< 0.05) groups with regards to the scores in the facet of Nonreacting. Conclusion: It can be concluded that patients with MDD and GAD compared to normal individuals have lower scores in the facets of mindfulness. Therefore, mindfulness- based treatments can facilitate the process of the treatment and improve the symptoms of such disorders via focusing on the five facets of mindfulness.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرهاد خرمایی | farhad khormaei
depatment of clinical psychology, school of psychology and educational sciences,shiraz university,shiraz, iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
شکیبا کلانتری | shakiba kalantari
depatment of clinical psychology, school of psychology and educational sciences,shiraz university,shiraz, iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
اعظم فرمانی | azam farmani
department of psychology,payam nour university of tehran,tehran, iran
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-628&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات