این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۸، شماره ۳۲، صفحات ۳۷-۵۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر آمادگی اعتیاد در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر آمادگی اعتیاد در دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز صورت گرفت. روش: این پژوهش بصورت شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه ی آماری پژوهش تمامی دانشجویان پسر مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز در سال92-91 بودند. از بین 600 نفر نمونه اولیه، 30 نفر از افراد واجد ملاک های ورود به روش نمونه گیری ملاکی انتخاب و به تصادف به گروه ها تقسیم شدند. گروه آزمایش پس از 8 جلسه آموزشی (90 دقیقه ای و2 جلسه در هفته) و گروه گواه بدون مداخله، همزمان با گروه آزمایش پس آزمون را تکمیل کردند. ابزار پژوهش، مقیاس آمادگی اعتیاد زرگر (1385) بود. یافته ها: نتایج حکایت از اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر کاهش آمادگی اعتیاد دانشجویان داشت. نتیجه گیری: آموزش هوش هیجانی بر کاهش آمادگی اعتیاد دانشجویان مؤثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اثربخشی، هوش هیجانی، آمادگی اعتیاد، دانشجویان

عنوان انگلیسی Effectiveness of Emotional Intelligence Training in Addiction Potential among Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The present study was carried out to investigate the effectiveness of emotional intelligence training in addiction potential among male students of Shahid Chamran University of Ahwaz. Method: This study was conducted as a quasi-experimental one with pre-test and post-test and a control group. The statistical population of the study consisted of undergraduate male students of Shahid Chamran University of Ahwaz in 2012-2013. From the number of 600 students in the initial sample, 30 students qualified with the inclusion criteria for entering the study were selected via criterion sampling and, then, were randomly assigned to two groups. Having received eight 90-minute training sessions (twice a week), the experimental group completed the post-test. The control group also completed the post-test while they received no intervention. Zargar’s addiction potential scale (2006) was used as the measurement instrument of this study. Results: The results of the study showed the effectiveness of emotional intelligence training in reducing students’ addiction potential. Conclusion: Emotional intelligence training is effective in reducing students’ addiction potential.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهنام کرمی راد | b karamirad


یدالله زرگر | y zarga


مهناز مهرابی زاده هنرمند | m mehrabizadehhonarmand



نشانی اینترنتی http://www.etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-83-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات