این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۸، شماره ۳۲، صفحات ۱۳۷-۱۵۶

عنوان فارسی مقایسه کارکردهای اجرایی بازداری و حل مسأله در نوجوانان با و بدون سوء مصرف مواد مخدر
چکیده فارسی مقاله کارکردهای اجرایی، کارکردهای خودتنظیمی ‌اند که توانایی فرد برای بازداری، خود تغییری، برنامه‌ریزی، سازماندهی، استفاده از حافظه‌کاری، حل ‌مسأله و هدف گذاری برای انجام تکالیف و فعالیت‌ های درسی را نشان می‌دهد. هدف این مطالعه، مقایسه کارکردهای اجرایی بازداری و حل مسأله در نوجوانان با و بدون سوء مصرف مواد می‌باشد. در این مطالعه علی مقایسه‌ ‌ای، 15 نفر از نوجوانان دارای سوء مصرف مواد مخدر شهر بیرجند و 15 نفر از نوجوانان عادی که از نظر سن، جنس و تحصیلات با گروه اول همسان بودند، انتخاب شدند. از آزمون ویسکانسین برای ارزیابی کارکردهای اجرایی بازداری و پرسشنامه‌ی حل مسئله هپنر و پترسن استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین نمره کارکردهای اجرایی بازداری و حل مسئله (به جز سبک گرایش- اجتناب) در افراد معتاد و سالم تفاوت معناداری داشت. همچنین یافته‌ها نشان داد که میانگین نمره‌ کارکرد اجرایی بازداری و حل مسأله در افراد سالم و معتاد بر حسب تحصیلات و جنس تفاوت معنی ‌داری نداشت و رابطه معنی ‌داری بین کارکردهای اجرایی بازداری و حل مسئله در افراد سالم و معتاد بر حسب سن و مدت مصرف مواد به دست نیامد. یافته‌های این پژوهش که نشان می‌دهد افراد معتاد در کارکردهای اجرایی بازداری و حل مسأله ضعیف‌ تر از افراد بدون سوء مصرف مواد می ‌باشند، می‌تواند در برنامه‌های پیشگیری و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارکردهای اجرایی، بازداری، حل مسأله، سوء مصرف مواد

عنوان انگلیسی Comparison the Executive Functions of Inhibition and Problem Solving in Adolescents with and Without Substance Abuse
چکیده انگلیسی مقاله Executive functions are self-regulated functions and show the ability to inhibition, self-changing, planning, organization, using the working memory, solving problems and targeting for homework and school activities. This study compares the executive functions of inhibition and problem solving in adolescents with and without substance abuse. In this causal-comparative study, 15 adolescents with substance abuse and 15 normal adolescents were selected which matched each other with the same age, sex and education. The research tools were Wisconsin Card, was used for assessing the inhibition executive functions, and Heppner and Petersen Questionnaires for problem solving. The results showed that there were statistically significant differences between groups between average score of inhibition executive functions and solving problem (except trend– avoid component). There were not statistically significant differences in the average score of inhibition executive functions and solving problem according to age, sex and education. It is concluded that the drug addicts are weaker than those without substance abuse based on the inhibition executive function and problem solving. These findings can be used for the prevention program.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طاهره معصومی مفرد | tahereh masoomi mofrad


حمید علیزاده | hamid alizade
birjand lslamic azad univarsity
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند (Islamic azad university of birjand)

احمد خامسان | ahmad khamesan
department of psychology, university of birjand
دانشگاه بیرجند
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بیرجند (Birjand university)


نشانی اینترنتی http://www.etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-447-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات