این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
طب جنوب
، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۷۸۶-۷۹۹
عنوان فارسی
فراتحلیل رابطه شاخصههای روانی- اجتماعی با سلامت روانی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: گسترش پژوهشهای انجام گرفته در حوزه عوامل مؤثر بر سلامت روانی از جمله عوامل اجتماعی زمینه را برای ترکیب این پژوهشها فراهم میکند. بنابراین این پژوهش با هدف محاسبه اندازه اثر ترکیبی پژوهشهای انجام شده در حوزه شاخصههای اجتماعی با سلامت روانی انجام گرفته است. مواد و روشها: روش مورد استفاده در این پژوهش فراتحلیل میباشد. جهت نیل به این هدف در پژوهش حاضر از یافتههای کمّی 46 پژوهش استفاده شد که از این مطالعات 77 اندازه اثر محاسبه گردید. مطالعاتی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند از بانکهای اطلاعاتی سایت خصوصی بانک مجلات ایران، پایگاه مجلات تخصصی نور، پایگاه جهاد دانشگاهی کشور و مجموعه مقالات منتشر شده در همایشهای سلامت روانی دانشجویان جمعآوری شدند و بعد از بررسی ملاکهای ورود و خروج مطالعات، اندازه اثرهای همبستگی پژوهشهای منتخب با نرمافزار CMA2 مورد تحلیل قرار گرفت. همچنین در این پژوهش دو مدل تصادفی و ثابت محاسبه شدند که با توجه به نتایج تحلیل ناهمگنی از طریق شاخصهای Q و مجذور I، مدل تصادفی انتخاب شد. یافتهها: نتایج نشان دادند که اندازه اثر ترکیبی پژوهشهای مورد بررسی پس از حذف 10 اندازه اثر 139/0 بهدست آمد. مقدار اندازه اثر ترکیبی پژوهشها بر اساس شاخص کوهن کم محاسبه شد. همچنین، نتایج مربوط به تحلیل ناهمگنی حاکی از وجود متغیرهای تعدیل کننده در پژوهشها بود. شواهد این فراتحلیل در ارتباط با مبانی نظری و تجربی قبلی نشانگر روابط بین دو متغیر سلامت روانی و شاخصهای اجتماعی است. نتیجهگیری: باتوجه به نتایج فراتحلیل میتوان گفت برای موفقیت در برنامههای بهداشت و روان توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی ضروری خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شاخصههای اجتماعی، سلامت روانی، فراتحلیل، اندازه اثر
عنوان انگلیسی
Meta-analysis of the relationship between psychosocial indexes with mental health
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The expansion of studies that done in the demand of effective factors such as social factors on mental health provides the ground work for the combination of these studies. So, this meta-analysis was implemented to determine the summary effect size of the relationship between social indexes and mental health measures Material and Methods: The method used in this study is a Meta-Analysis. To achieve above aim used of quantitative findings from 46 studies, that computed 77 effect sizes from these. The studies that were used in this study collected from databases such as magiran, noormags, Scientific Information Database and proceeding articles that published in the Seminars of college student’s Mental Health. After reviewing the inclusion and exclusion criteria, the correlation effect sizes in selected studies were analyzed with the CMA2 software. In this study, were calculated both random and fixed models, that selected random model, according to the results of the heterogeneity analysis of the Q and I2 factors. Results: The results showed that the combinational effect size of the studies obtained 0.139, after eliminated 10 effect sizes. The combined effect size of studies was calculated low based on Cohen's criteria. Also, the results of heterogeneity analysis indicated that there are moderating variables in the studies. The evidence of this meta-analysis associated with prior theoretical and empirical foundations, indicates the relationship between social support and mental health. Conclusion: According to the results of this meta-analysis for successful mental health programs due to cultural and social issues will be necessary.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Social indexes, mental health, Meta-analysis, effect size
نویسندگان مقاله
ایوب فیضی | ayaub faizy
department of educational research, faculty of education and psychology, azerbaijan shahid madani university, iran
گروه تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
جواد مصرآبادی | javad mesrabadi
department of educational psychology, faculty of education and psychology, azarbaijan shahid madani university, iran
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
کویستان محمدیان | koisan mohamadian
department of educational research, faculty of education and psychology, azerbaijan shahid madani university, iran
گروه تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
آمنه آق آتابای | amane agh atabay
department of educational research, faculty of education and psychology, azerbaijan shahid madani university, iran
گروه تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
نشانی اینترنتی
http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-629&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات