این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۸، شماره ۳۱، صفحات ۹-۲۴

عنوان فارسی مقایسه سرمایه روانشناختی و باورهای فراشناختی بین دانشجویان مصرف کننده مواد و دانشجویان عادی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه سرمایه روانشناختی و باورهای فراشناختی بین دانشجویان مصرف کننده مواد و دانشجویان عادی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود. روش‌: پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسه‌ای بود. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال تحصیلی 93-1392 بودند که از این جامعه، 50 نفر از دانشجویان مصرف کننده مواد و 50 نفر از دانشجویان عادی به ترتیب با بهره‌گیری از دو روش نمونه‌گیری در دسترش و نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های سرمایه روانشناختی لوتانز و باورهای فراشناختی ولز و کارت هایت هاتون استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دانشجویان مصرف کننده مواد و دانشجویان عادی در سرمایه روانشناختی و باورهای فراشناختی تفاوت معناداری وجود دارد. به این معنی که دانشجویان مصرف کننده مواد از سرمایه روانشناختی پایین و باورهای فراشناختی مختل برخوردارند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های به دست آمده با افزایش سرمایه روانشناختی و نیز با به کارگیری برنامه‌های مربوط به باورهای فراشناختی مختل می‌توان گرایش به مصرف مواد را در دانشجویان کاهش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرمایه روانشناختی، باورهای فراشناختی، اعتیاد، دانشجویان

عنوان انگلیسی On the Comparison of Psychological Capital and Metacognitive Beliefs between Drug-Dependent Students and Normal Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study aimed to compare psychological capital and metacognitive beliefs between drug-dependent students and normal students. Method: The present study was of a causal-comparative nature. The students of Azad University of Tabriz in 2013 constituted the study population. Then, two groups of 50 drug-dependent and normal students were selected through convenience and clustering sampling methods, respectively. Cartwright-Hatton and Wells’ Metacognitions Questionnaire (MCQ-30) and Luthans’ Psychological Capital Questionnaire (PCQ-24) were used for data collection purposes. Results: The results showed that there was a statistically significant difference between the two groups in terms of psychological capital and metacognitive beliefs. This means that drug-dependent students suffer lower psychological capital and impaired metacognitive beliefs. Conclusion: According to the obtained results, it is feasible to wane students’ tendency to drug use with the growth of psychological capital and the implementation of programs on metacognitive beliefs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله داود اکبرزاده | davoud akbarzadeh


حسن اکبرزاده | hasan akbarzadeh


غلامحسین جوانمرد | golamhosin javanmard



نشانی اینترنتی http://www.etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-236-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات