این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۸، شماره ۳۱، صفحات ۷۱-۹۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی راهبردهای نظم‌جویی فرایندی هیجان در مقابله‌ شناختی افراد مبتلا به سوء مصرف مواد
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان در مقابله شناختی افراد مبتلا به سوء مصرف مواد بود. روش : در قالب طرح شبه تجربی پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه، 16 بیمار مبتلا به سوء مصرف مواد به شیوه نمونه برداری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت آموزش گروهی راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان قرار گرفت درحالی که گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکردند. دو گروه قبل و بعد از اتمام مداخله پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان (حسنی، 1390) را تکمیل نمودند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش گروهی راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان منجر به کاهش راهبردهای سازش نایافته ملامت خویش، نشخوارگری، فاجعه سازی و ملامت دیگران و افزایش راهبردهای سازش یافته تمرکز مجدد بر برنامه ریزی، ارزیابی مجدد مثبت و دیدگاه گیری می شود. نتیجه گیری: آموزش راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان از طریق کاهش راهبردهای سازش نایافته و افزایش راهبردهای سازش یافته نظم جویی شناختی هیجان می‌تواند زمینه را برای بهبود و عدم بازگشت سوء مصرف فراهم نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Group Training of Procedural Emotion Regulation Strategies in Cognitive Coping of Individuals Suffering Substance Abuse
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this study was to examine the effectiveness of group training of procedural emotion regulation strategies in cognitive coping of individuals suffering substance abuse. Method: A quasi-experimental design along with pretest-posttest and control group was used for this study. Then, 16 patients suffering substance abuse were selected through convenience sampling and were randomly assigned to two control and experimental groups. The experimental group received 10 sessions of group training of procedural emotion regulation strategies while the control group received no treatment. Both groups before and after the treatment completed the Persian version of cognitive emotion regulation questionnaire (Hasani, 2011). Results: The results showed that group training of e procedural motion regulation strategies leads to a reduction in maladaptive strategies such as self-blame, rumination, catastrophizing, and other-blame and an increase in adaptive strategies such as refocus on planning, positive reappraisal, and perspective development. Conclusion: Training of procedural emotion regulation strategies via the reduction of maladaptive and increase of adaptive cognitive emotion regulation strategies can provide the opportunity for the improvement and non-return to substance abuse.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی قایدنیای جهرمی | ali ghaedniay jahromi
tehran
تهران، خیابان مفتح، نرسیده به خیابان انقلاب، دانشگاه خوارزمی تربیت معلم ، ساختمان سمیه، طبقه ی هشتم، گروه روان شناسی بالینی تلفن محل کار 02188848938
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

ربابه نوری | robabe nori
tehran
تهران، خیابان مفتح، نرسیده به خیابان انقلاب، دانشگاه خوارزمی تربیت معلم ، ساختمان سمیه، طبقه ی هشتم، گروه روان شناسی بالینی تلفن محل کار 02188848938
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

جعفر حسنی | jafar hasani
tehran
تهران، خیابان مفتح، نرسیده به خیابان انقلاب، دانشگاه خوارزمی تربیت معلم ، ساختمان سمیه، طبقه ی هشتم، گروه روان شناسی بالینی تلفن محل کار 02188848938
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

شیوا فرمانی شهرضا | shiva farmani shahreza
tehran
آدرس تهران، ونک، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. دپارتمان مشاوره. تلفن همراه 09132221013
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://www.etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-26-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات