این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
طب جنوب
، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۸۰۰-۸۰۹
عنوان فارسی
بررسی مقایسهای وضعیت بهداشت محیط مدارس دارای مربی بهداشت و فاقد مربی بهداشت در استان بوشهر
چکیده فارسی مقاله
زمینه: مدارس به عنوان مکانی مطمئن نقش بسیار مهمی در پرورش دانشآموزان ایفاء مینمایند. در صورتی که اصول بهداشت در مدارس رعایت نگردد ممکن است سلامت دانشآموزان به خطر بیافتد. مربی بهداشت میتواند در ارتقاء وضعیت بهداشت مدارس مؤثر باشد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مربی بهداشت بر وضعیت بهداشت محیط مدارس ابتدایی در استان بوشهر انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است. تعداد 20 نمونه از هر کدام از مدارس ابتدایی دارای مربی و فاقد مربی به روش تصادفی طبقهای در استان بوشهر در سال تحصیلی 92-91 به عنوان نمونه انتخاب شد. گردآوری اطلاعات به روش مشاهده مستقیم محقق و با استفاده از فرم ارزیابی وضعیت بهداشت محیط مدارس، دارای 30 سؤال در 9 قسمت مختلف، بوده است. روشهای آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل و آزمون سؤالها در این مطالعه، محاسبه مجذور خی و آزمون دقیق فیشر بوده است. یافتهها: بر اساس نتایج این پژوهش بین وضعیت بهداشت محیط مدارس دارای مربی بهداشت و فاقد مربی بهداشت در 19 مورد از 30 مورد متغیرهای بهداشتی اختلاف آماری معنیداری مشاهده گردید. آنالیزهای آماری نشان داد اختلاف معنیداری بین وضعیت بهداشتی سرویس بهداشتی (005/0>P)، آبخوری و بوفه (001/0>P)، حیاط و راهرو (01/0>P) و دفع زباله (025/0>P) مدارس دارای مربی بهداشت با مدارس فاقد مربی بهداشت در سال تحصیلی 92-91 وجود دارد. نتیجهگیری: بهطور کلی نتایج این تحقیق نشان داد که حضور مربی بهداشت در مدارس می تواند منجر به بهبود وضعیت بهداشت محیط مدرسه شود. مدارس فاقد نیروی بهداشتی دارای سطح بهداشتی بسیار پایینی بودند؛ این مسئله اهتمام مسئولین ذیربط جهت استخدام نیروی بهداشتی در مدارس را میطلبد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بوشهر، بهداشت محیط، دانشآموز، مربی بهداشت، مدرسه
عنوان انگلیسی
Comparative survey of environmental health status of schools have health trainer and without health trainer in Bushehr province
چکیده انگلیسی مقاله
Background: School, as a reliable place in student's education, has an important role in training. If health principles do not comply with in schools, students may be suffering from infectious diseases. Health trainer can be effective in improving school health. This study aimed to determine the effectiveness of health trainer on environmental health level of schools in Bushehr province. Material and Methods This study was a descriptive - analytic study. A total of 20 samples were selected from each of the elementary schools have and not have health trainer using the method of stratified random sampling in the Bushehr province in the year 91-92. Data collected by researcher direct observation and using an assessment form of school environmental health contains 30 questions in 9 different sections. The statistical method used to analyze and test questions in this study were the chi square and Fisher exact test. Results: Based on findings of this research, between the environment health situation in schools with and without health trainer in 19 cases of health variables the significant difference was observed. The statistical analysis showed significant differences between health status of toilets (p< 0.005), drinking water taps and buffet (p< 0.001), yard and corridors (p< 0.01), and solid waste disposal (p< 0.025) in schools with and without health trainer in the year 91-92. Conclusion: Overall, the results indicate that the presence of health trainers in schools can lead to improved health status of the school. The schools without health trainer had very poor health status this issue required further try of concerned authorities to employee health trainers in schools.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بهمن رماوندی | bahman ramavandi
assistant of environmental health eng, environment department , faculty of health, bushehr university of medical sciences, bushehr, iran
گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
عبداله حاجی وندی | abdolah hajivandi
public health department, faculty of health, bushehr university of medical sciences, bushehr, iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
مرادعلی فولادوند | moradali fouladvand
associate professor of medical parasitology, microbiology and parasitology department, faculty of medicine, bushehr university of medical sciences, bushehr, iran
گروه میکروب و انگل شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
مریم شاهوردی | maryam shahverdi
health educator, education organization, bushehr, iran
مربی بهداشت، آموزش و پرورش شهرستان بوشهر
نشانی اینترنتی
http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-630&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
بهداشت عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات