این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۸، شماره ۳۰، صفحات ۹-۱۹
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش هوش هیجانی در پیشگیری از گرایش دانش آموزان به سوءاستفاده از مواد
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش هوش هیجانی در پیشگیری از گرایش دانش-آموزان به سوء استفاده از مواد مخدر می باشد. روش: روش تحقیق شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه می باشد. جامعه آماری را دختران پیش دانشگاهی شهر اردبیل بود که از میان آنها ابتدا 240 دانش آموز به روش خوشه ای تصادفی انتخاب شدند سپس از بین آن ها 60 نفر با گرایش بالا به مواد انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند.گروه آزمایش به طور منظم به مدت 3هفته در طی 4جلسه در دوره آموزش هوش هیجانی حضور یافتند و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مقیاس پذیرش اعتیاد واستعداد اعتیاد استفاده شد. یافتهها: نتایج حکایت از اثربخشی معنادار آموزش هوش هیجانی داشت. نتیجه گیری: هوش هیجانی و ارتقا آن میتواند در پیشگیری از گرایش افراد به سوءاستفاده از موادتأثیر گذار باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش هیجانی، اعتیاد، سوءاستفاده از مواد
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Teaching Emotional Intelligence in Preventing Students' Tendency to Substance a Abuse
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: This study was aimed at investigating the effectiveness of teaching emotional intelligence in preventing students' tendency to substance abuse. Method: Research design was quasi-experimental contained a pretest-posttest alongside a witness group. Pre-university female students of Ardabil constituted the statistical population of the study among them, 240 students by random cluster sampling. Then, 60 individuals with a high tendency to drugs were selected and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group regularly attended training classes of emotional intelligence for 3 weeksin 4sessions. Addiction Potential Scale and Addiction Acknowledgment Scale were used for data collection purposes. Findings: The results indicated the significant effectiveness of teaching emotional intelligence. Conclusion: Emotional intelligence and its promotion can be effective in preventing people’s tendency to substance abuse.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotional Intelligence, Addiction, Substance Abuse
نویسندگان مقاله
محمد نریمانی | m narimani
نسرین عیوضی | n eyvazi
عباس ابوالقاسمی | a abolghasemi
نشانی اینترنتی
http://www.etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-43-10&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات