این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۸، شماره ۲۹، صفحات ۲۱-۳۵
عنوان فارسی
شیوه های بازنمایی اعتیاد در سینمای ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف این پژوهش، پاسخ به این سؤال بوده که فیلمهای سینمایی پس از انقلاب مسائل مربوط به اعتیاد و معتادان را چگونه بازنمایی کرده است. روش: برای پاسخ به این سوال 33 فیلم سینمایی ساخته شده بین سالهای1360 تا 1390 که شخصیتهای اصلی آنها را معتادان تشکیل دادهاند، به روش تحلیل محتوایی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان میدهد که در فیلمهای مورد بررسی، معتادان غالباً مرد، مجرد، بیوه یا مطلقه و اکثریت آنها تحصیلکرده و دارای مدارک دانشگاهی بودند. همچنین، مصرف هروئین بیش از سایر انواع مواد مخدر در فیلمها نمود داشته، خانه شخصی معتاد و خانه دوستان مهمترین مکانهای مصرف بوده و دوستان مهمترین تهیه کننده مواد مخدر و مهمترین عامل شروع مصرف نمایش داده شدهاند. از سوی دیگر، طلاق و فروش فرزند بیشترین فراوانی آسیبهای مربوط به معتادان فیلمها را شامل شده و خانواده و گروه دوستان به عنوان مهمترین علل اعتیاد در فیلمها برجسته شده است. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که فیلمهای سینمایی در بازنماییهای خود از مسئله اعتیاد و معتادان نوعی "اعتیادپژوهی عامه پسند" فراهم میکنند که با اعتیادپژوهی آکادمیک تاحدودی همپوشانی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازنمایی، اعتیاد، فیلم سینمایی، اعتیادپژوهی عامهپسند
عنوان انگلیسی
The Representation Methods of Addiction in Iran’s Movies
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: The aim of research was answer to this question that movie after revolution how was represented matters of addicts and addiction? Method: For answering to question 33 movies made between 1360 till 1390 which main characters were addicts, studied by content analysis. Results: The results showed that in studied movies, addicts were men, bachelor, or divorced and majority of them were educated. Also, Heroin consumption was more that other narcotics in movies. Addicts’ personal home and his/her friends’ home were important places for consumption and friends were important narcotics preparators and they most important factor in initiate of consumption. On the other hand, divorce and child selling had the most frequency in movie. Family and friend groups were the most important factors in addiction and its etiology. Conclusion: The results showed that movies represented one kind of popular addiction study that overlapped with academic addiction study.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Representation, Movie, Addiction, Popular Addiction Study
نویسندگان مقاله
مهدی سلطانی گردفرامرزی | m soltani gerd faramarzi
جهاد دانشگاهی واحد البرز
علی اصغر اسماعیل زاده | aa esmaeil zadeh
جهاد دانشگاهی واحد البرز
نشانی اینترنتی
http://www.etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-43-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات