این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۸، شماره ۲۹، صفحات ۴۹-۶۳

عنوان فارسی نقش پیش‌بینی‌کنندگی دشواری در تنظیم هیجان و تحمل پریشانی در اعتیاد پذیری دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش دشواری در تنظیم هیجان و تحمل پریشانی هیجانی در پیش بینی اعتیاد پذیری دانشجویان انجام شد. روش: روش تحقیق همبستگی از روش‌های توصیفی بود. نمونه شامل 180 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی( 82 مرد و 88 زن) بودند که به طور تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه اعتیادپذیری، پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان و پرسشنامه تحمل پریشانی به کار گرفته شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد دشواری در تنظیم هیجان و مولفه‌های آن 5/37 درصد از اعتیاد پذیری را پیش‌بینی کردند و در میان مولفه‌ها، شفافیت نقش قوی-تری داشت. همچنین رابطه معناداری در مورد تحمل پریشانی با اعتیادپذیری یافت نشد. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته های پژوهش، می‌توان بیان کرد در حوزه پیشگیری از وابستگی به مواد، آموزش دانشجویان در زمینه بهبود تنظیم هیجانات می‌تواند کمک کننده باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتیادپذیری، تحمل پریشانی، دشواری در تنظیم هیجان

عنوان انگلیسی The Predicting Role of Difficulties in Emotion Regulation and Distress Tolerance in Students’ Addiction Potential
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study aimed to determine the predicting role of difficulties in emotion regulation and distress tolerance in addiction potential in university students. Method: The sample included 180 students of Allameh Tabatabaei University (82 males and 88 females) who were selected randomly. For this correlational study, the Addiction Potential Scale, Difficulties in Emotion Regulation Scale, and Distress Tolerance Scale (Simons & Gaher, 2005) were administered among selected sample. Results: The results showed that difficulties in emotion regulation could predict 37.5 percent of addiction potential and between its subscales, lack of emotional clarity, had the most important role. Also, distress tolerance was not significantly related to addiction potential. Conclusion: By considering of results, it can be said students’ training in improving of emotion regulation is useful in preventing of addiction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم اسماعیلی نسب | m esmaeilinasab
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

علیرضا اندامی خشک | a andami khoshk
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

هاله آزرمی | h azarmi
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

امیر مررخی | a samar rakhi



نشانی اینترنتی http://www.etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-43-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات