این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۷، شماره ۲۶، صفحات ۱۱-۲۸

عنوان فارسی بررسی اثر مستقیم و غیرمستقیم خودکارآمدی، تکانشوری، فعال‌سازی ـ بازداری رفتاری و مهارت‌های اجتماعی بر سوءمصرف مواد در دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از پ‍ژوهش حاضر بررسی ارتباط خودکارآمدی، تکانشوری،‌ فعال‌سازی و بازداری رفتاری (از طریق تأثیر بر مهارت‌های اجتماعی) با سوءمصرف مواد در دانش‌آموزان دبیرستانی بود. روش: جامعه‏ی مطالعه حاضر را تمامی دانش‌آموزان اول و دوم دبیرستان‌های پسرانه مناطق آسیب پذیر شهر اردبیل تشکیل می‌دادند که از میان آن‌ها 616 دانش‌آموز به عنوان نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع‏آوری داده‌ها از مقیاس خودکارآمدی، مقیاس تکانشوری،‌ مقیاس فعال‌سازی- بازداری رفتار، مقیاس مهارت‌های اجتماعی ماتسون و مصرف مواد استفاده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از نرم‌افزار spss و تحلیل مسیر بر پایه‏ی ویراست 7 انجام گرفت. یافته‌ها: بر اساس نتایج تحلیل مسیر، متغیرهای خودکارآمدی، تکانشوری،‌ فعال‌سازی-بازداری رفتاری و مهارت‌های اجتماعی به صورت مستقیم و نیز متغیرهای خودکارآمدی، تکانشوری،‌ فعال‌سازی رفتاری به صورت غیرمستقیم با سوءمصرف مواد در دانش‌آموزان ارتباط معنا‌داری داشت. نتیجه‏گیری: این نتایج ضمن همسویی با یافته‌های دیگر، نشان می‌دهند که افزایش سطوح تکانشوری و سیستم فعال‌سازی رفتاری و کاهش خودکارآمدی، بازداری رفتاری و مهارت‌های اجتماعی میزان سوءمصرف مواد را در دانش‌آموزان افزایش می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Direct and Indirect Impact of Self-Efficacy, Impulsivity, Behavioral Activation-Inhibition and Social Skills on Substance Abuse in Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of the present research was to investigate the relationship of self-efficacy, impulsivity, behavioral activation-inhibition system (through of the effect on social skills) with substance abuse in high school students. Method: Population of present research was all of boy high schools in first and second grades of Ardabil city that 616 students selected of them randomly. Self-efficacy scale, impulsivity scale, behavioral activation-inhibition scale, Matson social skills and substance abuse were administered among selected sample. Results: Based on the resulting of Path analysis, self- efficacy, impulsivity, behavioral activation-inhibition and social skills variables directly and self-efficacy, impulsivity, behavioral activation variables indirectly related significantly to students’ substance abuse scores. Conclusion: The result are in keeping with findings of other studies, and indicated that high levels of impulsivity, and behavioral activation system, and low level of self-efficacy, behavioral inhibition and social skills increases substance abuse in students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی پورکرد | mahdi purkord
mohaqeq ardebili university
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

عباس ابوالقاسمی | abbas abolghasemi
mohaqeq ardebili university
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

محمد نریمانی | mohammad narimani
mohaqeq ardebili university
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

حسن رضایی جمالویی | hasan rezaee
mohaqeq ardebili university
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)


نشانی اینترنتی http://www.etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-372-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات