این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۷، شماره ۲۶، صفحات ۱۱-۲۸
عنوان فارسی
بررسی اثر مستقیم و غیرمستقیم خودکارآمدی، تکانشوری، فعالسازی ـ بازداری رفتاری و مهارتهای اجتماعی بر سوءمصرف مواد در دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط خودکارآمدی، تکانشوری، فعالسازی و بازداری رفتاری (از طریق تأثیر بر مهارتهای اجتماعی) با سوءمصرف مواد در دانشآموزان دبیرستانی بود. روش: جامعهی مطالعه حاضر را تمامی دانشآموزان اول و دوم دبیرستانهای پسرانه مناطق آسیب پذیر شهر اردبیل تشکیل میدادند که از میان آنها 616 دانشآموز به عنوان نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس خودکارآمدی، مقیاس تکانشوری، مقیاس فعالسازی- بازداری رفتار، مقیاس مهارتهای اجتماعی ماتسون و مصرف مواد استفاده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از نرمافزار spss و تحلیل مسیر بر پایهی ویراست 7 انجام گرفت. یافتهها: بر اساس نتایج تحلیل مسیر، متغیرهای خودکارآمدی، تکانشوری، فعالسازی-بازداری رفتاری و مهارتهای اجتماعی به صورت مستقیم و نیز متغیرهای خودکارآمدی، تکانشوری، فعالسازی رفتاری به صورت غیرمستقیم با سوءمصرف مواد در دانشآموزان ارتباط معناداری داشت. نتیجهگیری: این نتایج ضمن همسویی با یافتههای دیگر، نشان میدهند که افزایش سطوح تکانشوری و سیستم فعالسازی رفتاری و کاهش خودکارآمدی، بازداری رفتاری و مهارتهای اجتماعی میزان سوءمصرف مواد را در دانشآموزان افزایش میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Direct and Indirect Impact of Self-Efficacy, Impulsivity, Behavioral Activation-Inhibition and Social Skills on Substance Abuse in Students
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The aim of the present research was to investigate the relationship of self-efficacy, impulsivity, behavioral activation-inhibition system (through of the effect on social skills) with substance abuse in high school students. Method: Population of present research was all of boy high schools in first and second grades of Ardabil city that 616 students selected of them randomly. Self-efficacy scale, impulsivity scale, behavioral activation-inhibition scale, Matson social skills and substance abuse were administered among selected sample. Results: Based on the resulting of Path analysis, self- efficacy, impulsivity, behavioral activation-inhibition and social skills variables directly and self-efficacy, impulsivity, behavioral activation variables indirectly related significantly to students’ substance abuse scores. Conclusion: The result are in keeping with findings of other studies, and indicated that high levels of impulsivity, and behavioral activation system, and low level of self-efficacy, behavioral inhibition and social skills increases substance abuse in students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی پورکرد | mahdi purkord
mohaqeq ardebili university
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
عباس ابوالقاسمی | abbas abolghasemi
mohaqeq ardebili university
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
محمد نریمانی | mohammad narimani
mohaqeq ardebili university
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
حسن رضایی جمالویی | hasan rezaee
mohaqeq ardebili university
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
نشانی اینترنتی
http://www.etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-372-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات