این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۷، شماره ۲۶، صفحات ۹۵-۱۱۰
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود کیفیت زندگی و سبکهای مقابلهای معتادان تحت درمان نگهدارنده متادون
چکیده فارسی مقاله
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود کیفیت زندگی و سبکهای مقابلهای معتادان تحت درمان نگهدارنده متادون انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر شبهآزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش معتادان در حال بهبودی تحت درمان نگهدارنده متادون شهرستان شاهرود بود. نمونه پژوهش 64 نفر انتخابی به روش داوطلبانه بودند که به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. مقیاسهای کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و سبکهای مقابلهای اندلر و پارکر به صورت پیشآزمون و پسآزمون در هر دو گروه اجرا شد. یافتهها: نتایج نشان داد که نمرات شرکتکنندگان در جلسات آموزشی، در خردهمقیاسهای سبک مقابلهای مسالهمدار و هیجانمدار به طور معناداری بالاتر از نمرات گروه گواه بود. همچنین، در خردهمقیاسهای کیفیت زندگی، مشخص شد که نمرات افراد گروه آزمایشی در خردهمقیاسهای روابط بین فردی، سلامت فیزیکی و ملزومات زندگی به طور معناداری بالاتر از نمرات گروه گواه بود. نتیجهگیری: به نظر میرسد، آموزش مهارتهای زندگی میتواند باعث ارتقا سطح کیفیت زندگی افراد شده و تکنیکهای موثری را برای مقابله با استرس و هیجانهای منفی ارایه کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارتهای زندگی، کیفیت زندگی، سبکهای مقابلهای
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Life Skills Training on Enhancement of Quality of Life and Coping Styles in Methadone Maintenance Therapy Members
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: This study aimed to examine the effectiveness of life skills training on enhancement of quality of life, and Coping Styles in Methadone maintenance Therapy members. Method: In this pseudo experimental study 64 males selected and assigned randomly in two groups (experimental and witness). Both groups completed quality of Life and Coping styles questionnaires in two phases as a pre and post test. Results: The results indicated that scores of experimental group was significantly higher on Task-oriented and Emotion-oriented. Also scores of experimental group was significantly higher on interpersonal relationship, physical health, and life requirements. Conclusion: It seems that life skills training in addiction patients enhance quality of life and effective coping styles.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Life Skills, Quality of Life, Coping Styles
نویسندگان مقاله
علی بیگی | ali beygi
payame noor university
ali.beygi@yahoo.com
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
محمود شیرازی | mahmood shirazi
sistan and balochestan university
دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
مهدی پسندیده | mahdi pasandide
payame noor university
دانشگاه پیام نور
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://www.etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-372-15&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات