این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۵، شماره ۱۷، صفحات ۵۹-۷۴
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی گروه درمانی شناختی-رفتاری مبتنی بر مهارتهای مقابلهای و نگهدارنده درمان با متادون در بهبود راهبردهای تنظیم هیجان و پیشگیری از عود
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسهی میزان اثربخشی گروه درمانی شناختی-رفتاری مبتنی بر مهارتهای مقابلهای و درمان نگهدارنده با متادون در بهبود راهبردهای تنظیم هیجان و پیشگیری از عود به مصرف مواد انجام شد. روش: پژوهش حاضر یک طرح شبه آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. برای نمونه گیری 45 نفر از افراد سوءمصرفکنندهی مراجعهکننده به مراکز درمانی ترک اعتیاد انتخاب و بطور تصادفی در سه گروه درمان شناختی-رفتاری، درمان نگهدارنده با متادون و گروه گواه گمارده شدند. شرکتکنندگان هر سه گروه قبل و پس از پایان مداخله پرسشنامهی هوش هیجانی را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که درمان شناختی-رفتاری در مقایسه با درمان نگهدارنده با متادون و گروه کنترل به بهبود معنادار تنظیم هیجان افراد مصرفکنندهی مواد منجر شد، ولی تفاوت معناداری بین گروه درمان نگه-دارنده با متادون و گروه کنترل مشاهده نشد. همچنین میزان عود به مصرف مواد در افراد شرکتکننده در گروه درمان شناختی-رفتاری نسبت به گروه درمان نگهدارنده با متادون و گروه کنترل به طور معناداری کمتر بود ولی تفاوت معناداری بین گروه دارودرمانی و گروه کنترل مشاهده نشد. نتیجهگیری: درمان شناختی- رفتاری درمان مؤثری است که می تواند متغیرهای رفتاری و شناختی مرتبط با سوء مصرف مواد مانند راهبردهای تنظیم هیجانی را تغییر دهد. بنابراین با توجه به این یافتهها، برنامههای درمان سوءمصرف مواد باید این متغیرهای میانجی مصرف را هدف قرار دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Comparison of Effectiveness of Cognitive-Behavioral Group Therapy Based on Coping Skills and Methadone Maintenance Treatment in Improvement of Emotional Regulation Strategies and Relapse Prevention
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: This study compared the effectiveness of group cognitive-behavioral therapy based on coping skills (CBT) and methadone maintenance therapy (MMT) in improvement of emotional regulation strategies and prevention of relapse. Method: The method of the present study was semi-experimental research design (pre-test-post-test with witness group). For sampling 45 substance abuse people who had referred to addiction treatment centers were selected and assigned to three groups of cognitive behavior therapy, methadone maintenance treatment and witness group randomly. The participants in all three groups completed the emotional intelligence questionnaire before and after the intervention. Data were analyzed by covariance method. Results: The results showed that cognitive-behavior therapy in comparison to methadone maintenance therapy and witness group led to significant improvement of emotional regulation in substance abusers, but there was no significant difference between the methadone maintenance treatment group and control group. Also, the rate of relapse in individuals who assigned to cognitive-behavior therapy group in comparison to methadone maintenance therapy and the witness group was significantly lower, but there was no significant difference between methadone therapy and witness. Conclusion: Cognitive-behavior therapy was an effective treatment that can change the cognitive and behavioral variables related to substance abuse, such as emotional regulation strategies. Thus, results suggested that drug abuse treatment programs must target these mediator variables.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
طاهره قربانی | tahereh ghorbany
tarbiat moalem university
ghorbani_190@yahoo. com
شهرام محمدخانی | shahram mohamad khany
tarbiat moalem university
دانشگاه تربیت معلم
غلامرضا صرامی | gholamreza saramy
tarbiat moalem university
دانشگاه تربیت معلم
نشانی اینترنتی
http://www.etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-372-75&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات