این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۵، شماره ۱۷، صفحات ۹۱-۱۰۶

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت های تفکر انتقادی بر نگرش دانش آموزان نسبت به سوء مصرف مواد مخدر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت تفکر انتقادی بر تغییر نگرش نسبت به مواد مخدر در دانش آموزان پسر دبیرستان‌های شهر یزد بود. روش: طرح پژوهش از نوع آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری در این طرح کلیه دانش آموزان پسرسال اول مقطع دبیرستان شهرستان یزد هستند که در دو ناحیه آموزش و پرورش در سال 88-87 مشغول به تحصیل بودند. پس از انتخاب یک دبیرستان پسرانه و جایگزینی تصادفی آزمودنی‌ها به دو گروه آزمایش (20نفر) و کنترل (20نفر)، پرسشنامه نگرش نسبت به مواد مخدر در مورد هر دو گروه اجرا شد. گروه آزمایش، آموزش تفکر انتقادی را در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای به صورت هر هفته یک جلسه دریافت کردند. در گروه کنترل هیچ متغیری اعمال نشد و آن‌ها در انتظار آموزش ماندند. پس از اجرای مداخله آموزشی، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. سپس از تحلیل کواریانس و آزمون لوین برای تحلیل استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق بیانگر این مطلب است که پیش فرض همگنی شیب‌ها و همگنی واریانس‌ها تأیید می‌گردد. معناداری F کوواریانس در سطح (05/0≥ P) نشان می‌دهد که آموزش تفکر انتقادی تاثیر گذار است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش تفکر انتقادی بر تغییر نگرش دانش‌آموزان نسبت به سوء‌مصرف مواد، مؤثر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Training Critical Thinking Skills on Students’ Attitude towards Substance Abuse
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The purpose of this study was to determine the effectiveness of critical thinking training on Students, attitude towards substance abuse in high school students of Yazd city. Method: The research method was experimental design (with experimental and control group). The population of this research was the first grade of high school boy students of Yazd city. From all high school students in Yazd city, 40 students were selected by clustering random sampling, 20 students for each group, and attitude toward substance abuse questionnaire administered among selected sample for two times (pre-test and post-test). Critical thinking training, presented to students who assigned to experimental group for eight, 90 minutes sessions, every week one session. Also there were not presented any treatment to control group and they were waiting for training. After finishing of training, post test administered among both groups. Analysis of covariance (ANCOVA) and Leven’s tests were used to determine the effectiveness of training intervention. Results: The results of this research showed that there is homogeneity of variance. Also, the Covariance test showed significant effect of critical thinking training. Conclusion: The results indicated that critical thinking training was effective for changing students’ attitude toward substance abuse.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله افسر خلیلی | afsar khalili
allameh tabatabaee university
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

فرامرز سهرابی | faramarz sohrabi
allameh tabatabaee university
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محمدحسن رادمنش | mohammad hasan radmanesh


مهدی افخمی اردکانی | mahdi afkhami
tehran university
afkhami_ard@yaho.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://www.etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-372-77&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات