این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۴، شماره ۱۶، صفحات ۴۱-۵۶

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت‏های اجتماعی به روش شناختی رفتاری گروهی در افزایش عزت نفس و جرات‌ورزی دختران دارای والد معتاد
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی به روش شناختی رفتاری گروهی در افزایش عزت نفس و جرات‌ورزی دختران دارای والد معتاد بود. روش: با روش پژوهشی شبه‌‌آزمایشی 20 نفر از دختران دارای والد معتاد که دارای پایین‌ترین میزان جرأت ورزی بودند از میان دانش‌آموزان پایه سوم تا پنجم ابتدایی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند و به طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. پرسشنامۀ جرأت ورزی گمبریل و ریچی برای سنجش میزان ابراز وجود و پرسشنامۀ عزت نفس کوپر اسمیت برای سنجش میزان عزت نفس این دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفت. پس از انجام پیش‌آزمون برنامۀ آموزش جرأت‌ورزی طی 10 هفته، هر هفته 1 جلسه، به مدت 5/1 ساعت اجرا شد و در پایان پس‌آزمون انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میزان جرأت ورزی و عزت نفس آزمودنی‏ها در پایان برنامۀ درمانی افزایش یافت. این نتایج در مرحلۀ پیگیری نیز مورد تأیید قرارگرفت. نتیجه‌گیری: آموزش مهار‌ت‌های اجتماعی(جرأت‌ورزی)، می‌تواند بر جرأت‏ورزی و عزت نفس دانش آموزان موثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت‏های اجتماعی، آموزش جرأت‌ورزی، عزت نفس، والد معتاد

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Social Skills Training by Cognitive-Behavioral Group in the Increase of Girls’ Self-Esteem and Assertiveness with Addicted Parents
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of the study was the survey of social skills training by cognitive behavioral group in the increase of girls’ self-esteem and assertiveness with addicted parents in Isfahan. Method: 20 students with addicted parents who had the lowest rate of assertiveness were selected by semi-experimental method in third to fifth grades. Randomly research projects pre-test-post-test control group. Questionnaire to measure assertiveness and assertiveness Gmbryl and Richie Esteem Questionnaire to measure students' self-esteem was used. After the pre-test training program assertiveness over 10 weeks, each week, one session, lasting from one hour and half and at the end of the test was performed after 40 days in both groups re-testing were results using software spss case were analyzed by descriptive statistical methods and two-factor analysis of variance with repeated measures on one factor was used. Results: The results showed that participants in the program and self-assertiveness therapy increased. These results were confirmed in a follow up phase. Conclusion: the training of social skills speeds up assertiveness and self-esteem of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم اسمعیلی | maryam esmaeili
allameh tabatabaei university
maryamesmaeili@gmail.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://www.etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-372-81&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات