این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۴، شماره ۱۳، صفحات ۳۹-۵۰

عنوان فارسی مقایسه سبک‌های هویت‌یابی نوجوانان با یا بدون سوء‌‌مصرف مواد
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش، بررسی نقش سبک‌های هویت‌یابی در رفتار سوء‌‌مصرف مواد افراد مراجعه‌‌کننده به مراکز ترک اعتیاد و مراکز گذری درمان اعتیاد شهر تهران و مقایسه آن با گروه بدون سوء‌‌مصرف مواد است. روش: پژوهش حاضر یک طرح علی-مقایسه‌ای بود و در آن 100 نفر سوء‌‌مصرف کننده مواد، با 100 نفر افراد بدون سوء‌‌مصرف مواد مقایسه شدند. روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای بوده و دو گروه به‌‌لحاظ سن با یکدیگر همتا شده بودند. پرسشنامه سبک‌های هویت‌یابی برزونسکی در نمونه‌‌های انتخابی اجرا شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد افراد سوء‌‌مصرف کننده مواد، نمرات بالاتری در سبک هویت‌یابی هنجاری و سردرگم/ اجتنابی داشتند، در حالی که افراد بدون سوء‌‌مصرف مواد بیشتر دارای سبک هویت‌یابی اطلاعاتی بودند. نتیجه‌‌گیری: با انواع اقدامات مداخله‌ای ـ آموزشی می‌توان والدین و افرادی که در تربیت و شکل‌گیری هویت فرد تاثیر دارند را برای جلوگیری از شکل‌گیری سبک‌های هویتی که زمینه را برای ابتلاء به سوء‌‌مصرف مواد در نوجوانان فراهم می‌کند، تجهیز کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Comparison of Identity Formation Styles in Teenagers with/without Substance Abuse
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The aim of this research was the study of the role of identity formation styles on substance abuse behavior of referred people to addiction withdrawal and DIC centers of Tehran city and its comparison with non addicted people. Method: The research design was causal effect research method, which 100 substance abusers compared with 100 non substance abusers. The sampling method was cluster random sampling and both groups were matched in consideration of age. Bersinesky’s identity making questionnaire administered in two samples. Results: The results showed that substance abusers were scored higher on normative and confused/avoidant identity formation also the non substance abusers were scored higher on information identity formation style. Conclusion: With different kind of intervention-training trials the parents and people who are effective on children’s identity formation can be mobilized, in order to prevention of identity formation styles which can planning teenagers’ substance abusing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرید احمدی | frarid ahmadi
f_ahmadi_1986@yahoo.com

ابراهیم تقی پور | ebrahim taghipoor
shahid beheshti university
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

آناهیتا خدابخشی کولایی | anahita khodabakhshi k
shahid beheshti university
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://www.etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-372-102&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات