این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۴، شماره ۱۳، صفحات ۷۳-۸۸

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش گرایش به مواد مخدر بین دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف: با توجه به تأثیر عوامل متعدد ساختاری و غیرساختاری در سوء‌‌مصرف مواد، در پژوهش حاضر تلاش شد تا شناختی میدانی از عوامل غیرساختاری مؤثر در سوء‌‌مصرف مواد، حاصل شود و میزان اثرگذاری آموزش‌های پیشگیرانه مبتنی بر آن مورد بررسی قرار گیرد. روش: مقاله حاضر، حاصل تحقیقی با رویکرد پیشگیرانه است که در دو بخش صورت پذیرفته است. بخش اول مطالعه پیمایشی بوده و بخش دوم شبه‌‌آزمایشی. با روش نمونه‌‌گیری خوشه‌‌ای تعداد 40 دانش‌‌آموز پسر از دبیرستان‌‌های تهران انتخاب و به تصادف به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت آموزش مهارت‌‌های زندگی قرار گرفت. پیش و پس از آموزش پرسشنامه گرایش به اعتیاد در هر دو گروه اجرا شد. یافته‌ها: یافته‌ها بیانگر تفاوت معنادار در نمرۀ کلی گرایش به سوء‌‌مصرف مواد بین گروه آزمایش و گواه بود. نتیجه‌‌گیری: نتایج حاکی از آن بود که آموزش مهارت‌های زندگی در کاهش گرایش به مصرف مواد تأثیرگذار بوده است. بنابراین، روش مناسبی برای پیشگیری از اعتیاد است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Study of the Effectiveness of Life Skills Training on Reduction of Tendency to Drug Abuse among High School Boy Students
چکیده انگلیسی مقاله Aims: with consideration of the effect of different structural and non-structural elements in narcotic substance abusing, in this research has been tried to achieve local recognition of non-structural effective factors and survey the effectiveness rate of its preventing trainings. Methods: recent article is the result of a surveying with preventing function which has been done in two parts. The first part was survey study, and second part was semi experimental. By clustering random sampling, 40 high school boy students selected and divided to two witness and experimental groups, randomly. The experimental group was under life skills training. Before and after training, tendency to addiction questionnaire administered among both groups. Results: The results indicated the significant difference between experimental and witness groups on the score of tendency to addiction. Conclusion: The results showed that the life skills training can be effective on the reduction of tendency to addiction. Hence, this training is appropriate method for addiction prevention.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهری سادات موسوی | mehri sadat mousavi
mousavi@acecr.ac.ir


نشانی اینترنتی http://www.etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-372-105&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات