این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۳، شماره ۱۲، صفحات ۵۳-۶۸

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مقابله مثبت بر کاهش اعتیادپذیری دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مقابله مثبت بر کاهش اعتیادپذیری، دانشجویان دختر خوابگاهی بود. روش: آزمون-پس‏آزمون با گروه کنترل بود. گروه نمونه به این صورت انتخاب شد که ابتدا 160 پرسشنامه اعتیادپذیری بین دانشجویان خوابگاه توزیع شد. از این تعداد 20 دانشجو که نمره بالاتر از نمره برش در آزمون اعتیادپذیری داشتند، انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. برای افراد گروه آزمایش، جلسات آموزشی به مدت 10 جلسه و هر جلسه به مدت 90 دقیقه برگزار شد. آموزش مقابله مثبت بر مبنای سه مولفه اصلی روابط اجتماعی،‌ هدف‌گذاری و معنویت و برگرفته از نظریه باب موری بود. بعد از اتمام دوره، پس‌آزمون بر روی افراد گروه آزمایشی وگروه گواه اجرا شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش مقابله مثبت به طور معنا‌داری باعث کاهش آمادگی اعتیاد در دانشجویان می‌شود. نتیجه‌گیری: آموزش مقابله مثبت در کاهش آمادگی اعتیاد دانشجویان دختر موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مقابله مثبت، اعتیادپذیری، دانشگاه علامه طباطبایی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Positive Coping Program on Reduction of Addiction Potential in Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study aimed to study the effectiveness of positive coping program on reduction of addiction potential in dormitory girl students. Method: The research method was semi experimental method namely: pre test-post test with witness group. In selection of sample, first addiction potential scale administered among 160 dormitory girl students, and 20 of them who were scored higher than cutoff score on addiction potential scale selected and divided to two experimental and witness groups. Experimental group received 10 sessions training which each session was 90 minutes. Positive coping program was based on three components of Bob Murray’s theory namely: social relationships, goal setting and spirituality. After finishing of training Post test were administered in both experimental and witness groups. Results: The results showed positive coping training was significantly reduced students’ addiction potential. Conclusion: The training of positive coping can be affect on reduction of girl students’ addiction potential.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه نعمت اللهی | fatemeh nematollahi
allameh tabatabaei university
fnematollahi24@yahoo.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محمود گلزاری | mahmoud golzari
allameh tabatabaei university
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

جمال شمس | jamal shams
shahid behashti medical sciences university
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-372-113&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات