این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۳، شماره ۱۱، صفحات ۱۱۵-۱۳۸
عنوان فارسی
اثر بخشی آموزش مؤلفههای تابآوری برکاهش آسیبپذیری نسبت به اعتیاد و تغییر نگرش دانشآموزان نسبت به مصرف مواد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مؤلفههای تابآوری بر کاهش آسیبپذیری نسبت به اعتیاد و تغییر نگرش دانشآموزان نسبت به مصرف مواد بود. روش: طرح این پژوهش، آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. نمونه این پژوهش 50 نفر بودند که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از اعضای جامعه که کلیه دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان ساکن در حومه تهران (کرج، اسلام شهر، بومهن، رودهن و شهرری) بودند، انتخاب شدند. سپس با استفاده از روش گمارش تصادفی نیمی از آنها (25 نفر) به گروه آزمایش و نیمی دیگر (25 نفر) به گروه کنترل تخصیص داده شدند. ابزار این پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه نگرش نسبت به مصرف مواد مخدر و مقیاس آسیبپذیری نسبت به اعتیاد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل در نمره کلی نگرش نسبت به مواد مخدر و خرده مقیاسهای آزمون اعتیاد پذیری وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه در مورد تأثیر برنامه آموزش مؤلفههای تابآوری بر کاهش سطح اعتیاد پذیری و ایجاد نگرش منفی در دانشآموزان نسبت به مصرف مواد با نتایج پژوهشهای قبلی همخوانی دارد. بنابراین، نتایج به دست آمده از این پژوهش اثر بخشی برنامه آموزش مؤلفههای تابآوری را در پیشگیری از سوء مصرف مواد به اثبات میرساند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تابآوری، نگرش، اعتیاد پذیری، مصرف مواد، دانشآموزان.
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Resiliency Components Education on Reduction of Addiction Vulnerability Level and Changing Attitude Towards Substance Use in High School Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The aim of this study was to examine the effectiveness of resiliency components education program on reduction of addiction vulnerability level and changing students' attitude towards substance use. Method: The research method was an experimental design with pretest – post test and control group. The sample was 50 students who were selected by clustering random sampling of first year students of Terhan (countryside namely: Karaj, Eslam Shahr, Bomehen, Rodehen, Shahr-e-Rei). The selected sample assigned to experimental (25 students) and control (25 students) groups randomly. The research tools were scale of attitude towards substance use and scale of addiction vulnerability and the data was analyzed by ANCOVA and Pearson correlation. Results: The result showed significant difference attitude towards substance use total scores and addiction vulnerability subscales between experiential and control group. Conclusion: The result of the study indicates effectiveness of resiliency components education program in changing attitude of students towards substance use and reduction of addiction ability level is compatible with previous studies. Therefore, results confirm the efficiency of resiliency components education program in prevention of substance abuse.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمیدرضا زرین کلک | hamidreza zarrin kelk
allameh tabatabaii university
hzarrinkelk@gmail.com
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://www.etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-372-122&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات