این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۲، شماره ۸، صفحات ۶۹-۸۲
عنوان فارسی
رابطه هوش هیجانی و تاب آوری در دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده فارسی مقاله
طرح مسأله: هدف این پژوهش شناخت رابطه هوش هیجانی و تاب آوری در دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بود. روش: این پژوهش از نوع پژوهشهای همبستگی و نمونه پزوهش شامل 100 دانشجوی ساکن خوابگاه دانشگاه علوم بهزیستی بودند که به روش تصادفی خوشه ای تک مرحله ای انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرها از مقیاس هوش هیجانی تجدیدنظر شده شاته (MSEIS) و مقیاس تاب آوری کونور ودیویدسون (CD-RISC)استفاده شد. برای تحلیل داده ها، ضریب همبستگی پیرسون و روش رگرسیون چندمتغیری همزمان به کاربرده شد. یافتهها: نمره کلی هوش هیجانی و خرده مقیاسهای هوش هیجانی( ادراک و ابراز هیجانات، تنظیم هیجانات، بهرهجویی از هیجان و اداره کردن هیجان) با تاب آوری رابطه مثبت و معنی دار نشان دادند(01/0( p<. خرده مقیاس ادراک و ابراز هیجانات(0001/0p<) و خرده مقیاس تنظیم هیجانات به طور معنی داری تاب آوری را پیش بینی کردند(01/0 p<). خرده مقیاسهای هوش هیجانی توانستند 41% از واریانس تاب آوری را پیش بینی کنند(0001/0p<). نتیجهگیری: هر چه هوش هیجانی بالاتر باشد احتمال تاب آوری دانشجویان در برابر شرایط پرخطر، بیشتر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش هیجانی، تاب آوری، شرایط پرخطر
عنوان انگلیسی
The relationship between emotional intelligence and resilience in students at university of social welfare science and rehabilitation
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: The aim of the present study was to examine relationship between emotional intelligence and resilience in students at university of social welfare science and rehabilitation. Method:100 students resident in bedroom participated in this correlational study. Modified Schutte Emotional Intelligence Scale (MSEIS) and Coonor-Davidson Resilience Scale(CDRIS) were applied to assess variables. Data were analyzed by Pearson correlation and multiple regressions. Finding: This study revealed significant associations among emotional intelligence factors and resilience(p< 0/01). Results of multiple regression showed that the emotional intelligence factors can Predict respectively 41% of the resilience variance (p< 0/0001). Conclusion: The more the emotional intelligence are higher and favorable, the more probability that students becomes resilient in the face of adversity.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
emotional intelligence -resilience- adversity-student.
نویسندگان مقاله
رحم خدا جوادی |
rjavadi56@gmail.com
درا پرو |
نشانی اینترنتی
http://www.etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-372-133&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات