این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۲، شماره ۵۰، صفحات ۲۵-۴۲

عنوان فارسی تحلیل محتوای کتاب‌های تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه برحسب میزان توجه به مؤلفه‌ های پیشگیری از اعتیاد
چکیده فارسی مقاله هدف: یکی از مهم‎ترین برنامه‎ها و راهبرد‎های پیشگیری از اعتیاد، آموزش تفکر و مهارت‎های زندگی در مدرسه است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب‎های تفکر و سبک زندگی برحسب میزان توجه به مؤلفه­ های پیشگیری از اعتیاد براساس اهداف سند جامع پیشگیری از اعتیاد بود. روش: روش مورد استفاده در تحلیل محتوا تکنیک آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل متن، پرسش­ ها و تصایر را شامل می‌شد. جامعه آماری، کتاب‎های تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه و نمونه آماری کتاب تفکر و سبک زندگی (مشترک) برای دختران و پسران پایه هفتم و هشتم بود. یافته ­ها: نتایج تحقیق نشان داد در محتوای کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هفتم به مؤلفه آموزش مواد توجه چندانی نشده و در محتوای کتاب هشتم به آموزش مواد بیشترین توجه و کم‎ترین توجه به مؤلفه ابراز وجود و جرأت ­مندی شده است. نتیجه­ گیری: قرار گرفتن مباحث پیشگیری از اعتیاد و مهارت‎های زندگی از جمله مهارت­ های ابراز وجود و جرأت­مندی و ادغام آموزش مواد در کتب درسی می­ تواند از جهات مختلف دارای اهمیت باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتیاد، تفکر و سبک زندگی، تحلیل محتوا

عنوان انگلیسی Content analysis of the books thought and life style of the first grade of high school based on the attention to the components of addiction prevention
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Purpose: one of the most important programs and strategies of addiction prevention is teaching thoughts and life skills at school. Therefore, the purpose of this study is content analysis of the book thought and lifestyle according to the attention for addiction prevention components based on objectives of comprehensive documentary of addiction prevention. Method: the method used for content analysis is Shannon entropy method and analysis unit included texts, questions and images. Statistical society included the books of thought and life style of first grade of high school and statistic sample was the book thought and life style, common for males and females of 7th and 8th grade. Findings: results of the study indicated the material teaching component was disregarded in the content of the book thought and life style of seventh grade, while material teaching was highly mentioned and the self-expression and courage skills was less mentioned in the content of the book for 8th grade. Conclusion: inclusion of the discussions about addiction prevention and life skills such as self-expression and courage, and combination of material teaching in school books can be important in many ways.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله تقی زوار | T Zavvar
Azarbaijan Shahid Madani University
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

موسی پیری | M Piri
Azarbaijan Shahid Madani University
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

هاجر کریمیان | H Karimyan
Azarbaijan Shahid Madani University
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-717-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-1492933.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات