این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۲، شماره ۵۰، صفحات ۱۳۷-۱۵۴

عنوان فارسی نقش میانجی ‌گرایانه ابراز وجود در ارتباط میان کارکرد خانواده و گرایش به اعتیاد
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی میانجی­ گری ابراز وجود در ارتباط میان کارکرد خانواده و گرایش به اعتیاد در نمونه­ ای از دانش­ آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر سنندج بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. بر اساس جامعه دانش­ آموزان پسر متوسطه دوم شهر سنندج و بر مبنای فرمول کوکران، تعداد 366 دانش­آموز به روش خوشه ­ای­ چند مرحله­ ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. دانش­ آموزان منتخب، مقیاس­ های سنجش کارکرد خانواده، گرایش به اعتیاد و ابراز وجود را تکمیل کردند. یافته­ ها: بر اساس نتایج کارکرد خانواده با گرایش به اعتیاد در دانش ­آموزان رابطه منفی  و با ابراز وجود در آن­ ها رابطه مثبت داشت (0/01> p). همچنین نتایج نشان دادند، ابراز وجود با گرایش به اعتیاد در دانش­­ آموزان رابطه منفی دارد (0/01> p). بر اساس یافته تحلیل مسیر مشخص شد، ابراز وجود در رابطه بین کارکرد خانواده و گرایش به اعتیاد دانش­ آموزان نقش میانجی دارد (0/006 p =). نتیجه­ گیری: برای کاهش گرایش به اعتیاد باید خانواده­ ها فضای صمیمی و پاسخ ­گو را برای دانش­آموزان فراهم کنند؛ تا ضمن آگاهی ­بخشی در مورد مواد و آثار آن، ابراز وجود آن­ ها را با احترام متقابل و پاسخ­ گویی کمی و کیفی افزایش دهند. آگاهی و توانایی نه گفتن دانش ­آموزان در گرایش به اعتیاد تاثیر منفی خواهد داشت.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارکرد خانواده، گرایش به اعتیاد، ابراز وجود، دانش‌ آموزان

عنوان انگلیسی Examining the mediation of self-assertion in the relationship between family function and addiction tendency an example of high school students
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The purpose of this study was to examine the mediation of self-assertion in the relationship between family function and addiction tendency in a sample of second grade high school students in Sanandaj. Method: The present study is a descriptive and path analysis method. Based on the knowledge of secondary school boy students in Sanandaj and based on the Cochran formula, 366 students were selected by multi-stage random sampling. 366 students in the sample completed the scale of family function, addiction tendency, and self-assertion. The collected data were analyzed by Pearson correlation coefficient and path analysis. Results: According to the results of family function, there was a negative relationship with addiction tendency in students (P > 0.01). Family function was positively correlated with self-assertion in students (P > 0.01), and there was a negative correlation with the tendency towards addiction in students (P > 0.01). The result of path analysis indicated that mediation has a role self-assertion in the relationship between family function and addicting students (p = 0.006). Conclusion: To reduce the tendency to addiction, families should provide an intimate and responsive atmosphere for their students, while informing about the materials and their effects, to express their existence with mutual respect and quantitative and qualitative responsiveness. Increase. Awareness and ability to tell students about their addiction will have a negative impact.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجید سلیمانی | M soleymani
University of Lorestan
دانشگاه لرستان

فضل الله میردریکوند | F mirderikvand
University of Lorestan
دانشگاه لرستان

حسنعلی ویس کرمی | HA veyskarami
University of Lorestan
دانشگاه لرستان

سمیرا قره ویسی | S ghare veysi
University of Lorestan
دانشگاه لرستان


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-2037-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-1492939.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات