این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
اقتصاد و بانکداری اسلامی
، جلد ۹، شماره ۱۲، صفحات ۶۹-۹۲
عنوان فارسی
رابطه اخلاق اسلامی و عدم تقارن اطلاعات در بازار کار
چکیده فارسی مقاله
چکیده یکی از فروض اساسی کارآیی بازارهای رقابتی، فرض اطلاعات کامل است که این فرض در سالهای اخیر زیر سؤال رفته، و عدمتقارن اطلاعات در بازار به عنوان موضوعی مهم مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفتهاست. مطالعات نشان می دهد عدم تقارن اطلاعات کارآیی بازار را زیر سؤال میبرد. بازارها از جمله عناصر اساسی اقتصاد هستند و از این رو ارائه مدلهایی از بازار کارا از اصلیترین دغدغههای اقتصاددانان در زمانهای مختلف بودهاست. بازار کار در کنار بازار کالا، پول و سرمایه، نظام اقتصادی را شکل می دهد. عدمتقارن اطلاعات در این بازار می تواند کارآیی این بازار را دچار اختلال کند. مثلاً، اگر هنگام استخدام نیروی کار، کارفرما قادر به تشخیص کارگر با بهرهوری پایین یا بالا نباشد، ممکن است که بازار نیروی کار او رو به اضمحلال رود و به بازاری تبدیل شود که در آن تنها افراد با بهرهوری پایین، با دستمزد کم، استخدام شوند، هزینهها افزایش یابد، کارگران با استعداد از بازار خارج شوند و ... بنابراین بازارهای با اطلاعات ناقص عموما ناکارا هستند. از این رو باید در جهت کاهش عدم تقارن اطلاعات در بازار گام برداشت. با بررسی بازار کار اسلامی درمییابیم که اسلام با در نظر گرفتن عدم تساوی اطلاعات از همان ابتدا به دنبال ارائه مدلی از بازار بوده که عدم تقارن اطلاعات در آن به حداقل رسیده باشد. عناصر اخلاقی کار و تولید در آموزههای دینی بسیار گسترده است و ارزش کار و تولید در اسلام، به رعایت اخلاق و ارزشهای دینی در این عرصه منوط است. رعایت اخلاق اسلامی از طریق ایجاد انگیزه کار، تقویت وجدان کاری، کاهش هزینه نظارت، پرهیز از کم کاری و اتلاف وقت و منابع و ... علاوه بر افزایش بهرهوری نیروی کار، منجر به کاهش عدم تقارن اطلاعات و افزایش کارآیی بازار می شود. در این مقاله، پس از بیان مبانی نظری در زمینه عدم تقارن اطلاعات و اخلاق کار در اسلام، برخی از اصول اخلاقی اسلام در ارتباط با عدم تقارن اطلاعات در بازار، بیان شده است. این بررسی نشان می دهد رعایت اصول و ارزشهای اخلاقی توصیه شده در اسلام، عدم تقارن اطلاعات را کاهش داده، و کارآیی بازار را افزایش می دهد. در مجموع می توان گفت شناسایی و تحقّق عینی این عناصر، علاوه بر افزایش کارآیی بازار، زمینه ساز بهینهسازی فعالیت های تولیدی و در نتیجه رشد اقتصادی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The relationship between Islamic ethics and information asymmetry in the labor market
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract One of the basic assumptions of the efficiency of competitive markets is the assumption of perfect information so that this assumption has been undermined in recent years, and information asymmetry in the market has received attention as an important issue from economists. Studies show that information asymmetry undermines market efficiency. Markets are one of the essential elements of the market economy therefore, providing models of efficient market was one of the main concerns of economists at different times. The labor market and commodity, money and capital markets make the economic system. Information asymmetry in this market can greatly distort its efficiency. For example, if for the employment, the employer is not able to detect low or high worker productivity, it is possible that the labor market's decline and it became a market which only hired people with low productivity and wage, costs increase talented workers out of the market and etc. Therefore, markets with incomplete information are generally inefficient. So, it should take steps to reduce the information asymmetry in the market. The labor market study we find that Islam has given the disparity of information from the beginning so it Islam seeks to provide a model of market that it is minimized information asymmetry in the market. Ethical Elements of labor and production in religious teachings are widespread and labor and production value in Islam depends to observe the moral and religious values in this area. Islamic ethics observation increasing labor productivity, leading to lower information asymmetry and increase the efficiency of the market by creating incentives to work, to strengthen the work Conscience, reducing the cost of monitoring, avoiding layoffs and a waste of time and resources and etc. In this paper, the theoretical foundations of information asymmetry and work ethic in Islam describe. Afterward, some Muslim moral principles associated with information asymmetry in the market are expressed. This study shows that the moral principles and values observation that recommended in Islam reduces information asymmetry and increases market efficiency. In general, it can be said that the identification and objective realization of these elements in addition to increasing market efficiency, groundwork for optimizing of production activities and thereby laying the economic growth.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نفیسه صالح نیا |
تقی ابراهیمی سالاری | ebrahimi salari
نشانی اینترنتی
http://www.mieaoi.ir/browse.php?a_code=A-10-25-20&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات