این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
اقتصاد و بانکداری اسلامی
، جلد ۸، شماره ۱۱، صفحات ۸۳-۱۱۰
عنوان فارسی
تبیین رابطه ارزشهای اخلاقی و عملکرد اقتصادی در عصر اقتصاد دانشبنیان
چکیده فارسی مقاله
چکیده در دو دهه اخیر، دنیا شاهد ظهور الگوی تولید جدید اقتصاد دانشمحور بوده است. در اقتصاد دانشمحور، دانش بهعنوان مهمترین عامل تولید، از منظر نقشآفرینی در تولید و خلق ارزشافزوده، پیشاپیش سایر عوامل تولیدی قرار میگیرد. ازاین رو، عوامل مؤثر بر تولید دانش، اهمیت دو چندان مییابند. یکی از جنبههای تحقق اقتصاد دانشمحور، ارتباط آن با ارزشهای اخلاقی است، این مقاله نقش ارزشهای اخلاقی در عملکرد اقتصادی و بویژه تحقق اقتصاد دانشمحور را مورد مطالعه قرار می دهد. مطالعه موردی مقاله نیز اقتصاد ایران است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. مبانی نظری آن برگرفته از یافتههای اقتصاددانان نهادگراست. برای تبیین مجرای تأثیرگذاری ارزشهای اخلاقی بر تحقق اقتصاد دانشبنیان از سرمایه اجتماعی استفاده شد که خود یک ابرنهاد است و توجه به نقش آن به معنای تأکید بر روابط علّی نهادی و نقش نهادها در عملکرد اقتصادی است. یافتههای این پژوهش نشان می دهد که: 1- عملکرد اقتصادی افراد و جوامع تابع ارزشهای اخلاقی و نهادهای هر جامعه است. 2- تحقق الگوی تولید اقتصاد دانشمحور مانند هر هدف اقتصادی دیگر، مستلزم تحقق پیشنیازهای نهادی و ارزشهای اخلاقی خاص آن است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
To explain the relationship between moral values and economic performance in the age of knowledge-based economy
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract In the last two decades, the world has witnessed the emergence of the new model of production in knowledge-based economy. In the knowledge economy, knowledge as the most important factor of production, from the perspective of the role in the creation of value added, is ahead of other factors of production. Therefore, factors affecting the production of knowledge become much more important. One aspect of the realization of the knowledge-based economy lies in its relationship with moral values. This article studies the role of moral values in economic performance and in particular the realization of the knowledge-based economy. The case study of the article is Iran's economy. The method of the research is descriptive and analytic. Its theoretical foundations are derived from the findings of institutional economics. In order to explain how the realization of the knowledge-based economy is influenced by moral values, social capital is used which itself is a Meta institution and its role is an emphasis on the causal institutional relationships and the role of institutions in economic performance. The findings of this study show that: (1) the economic performance of individuals and societies is a function of ethical values and institutions of the society. (2) The implementation of the model of knowledge economy, like any other economic purpose, requires the fulfillment of its certain institutional and moral values requirements.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جمال فتح اللهی |
سید محمد باقر نجفی | seyed mohammad bagher
مهدیه سادات موسوی |
نشانی اینترنتی
http://www.mieaoi.ir/browse.php?a_code=A-10-44-58&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات