این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۲۷، شماره ۱، صفحات ۱۱۶۴-۱۱۷۴

عنوان فارسی اثربخشی درمان تعاملی والد کودک بر بهبود شاخص عاطفه در کودکان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: درمان تعاملی والد-کودک رویکردی نوظهور در کاهش مشکلات رفتاری کودک قلمداد می‌شود که بر بهبود ارتباط والدین با کودک متکی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی گروه‌درمانی تعاملی والد-کودک بر بهبود شاخص عاطفه در کودکان دارای والدین تحت درمان متادون انجام شد. روش بررسی: در یک کارآزمایی بالینی در قالب مطالعه‌ای نیمه‌آزمایشی، در برهه زمانی خرداد تا آبان ماه سال 1394، از میان خانواده‌های مراجعه‌کننده به یکی از مراکز درمان نگهدارنده در شهر تهران که دارای فرزندانی در بازه سنی پیش‌دبستانی بودند، 40 کودک به‌صورت هدفمند انتخاب و پس از انجام غربالگری به‌طور تصادفی در قالب دو گروه آزمایش و کنترل تخصیص یافتند. درمان تعاملی به مدت 8 جلسه هفتگی به گروه آزمایش ارائه شد و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. اعتبار نمونه ادرار‌ها با روش ایمونوکروماتوگرافی و تغییرات در شاخص عاطفه از طریق مقیاس عاطفه مثبت و منفی پاناس مورد بررسی قرار گرفت. پایبندی به درمان در قالب تست ادراری به عنوان نتایج اولیه و شاخص عاطفه به‌عنوان نتایج ثانویه در نظر گرفته شد. داده‌ها با استفاده از آزمون کای اسکوئر و تحلیل کواریانس چند‌متغیره تحلیل شدند. نتایج: نتایج اولیه نشان داد که فراوانی تست‌های مثبت ادراری در طول فرایند درمان معنادار نبوده است (88/0=p). نتایج ثانویه نشان داد که درمان تعاملی والد کودک در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل با افزایش شاخص عاطفه مثبت (44/0=p) و کاهش عاطفه منفی همراه بوده است. (48/0=p) نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه گویای اهمیت سبک‌های تعاملی والد-کودک در پیش‌گیری و درمان اختلالات روان‌شناختی در دوران تحول می‌باشد و می‌تواند در طرح‌ریزی مداخلات مناسب مورد توجه قرار گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان تعاملی کودک-‌والد، عاطفه، اعتیاد، درمان نگدارنده متادون

عنوان انگلیسی The effectiveness of parent-child interaction therapy on the improvement of affective index in children
چکیده انگلیسی مقاله Introdution: Parent-child interactive therapy is considered as an emerging approach to reduce child behavioral problems, which relies on improving parent-child relationship. The aim of this study was to investigate the effectiveness of parent-child interactive group therapy on the improvement of affective index in children with methadone-treated parents. Methods: In a clinical trial in the form of a semi-experimental study during the period from June to November 2015, among families who were referred to Bijan Center for Substance Abuse Treatment in Tehran who had children of preschool age, 40 children were chosen after screening based on the positive and negative affect schedule (PANAS) and the child behavior checklist (CBCL), they were randomly assigned to two experimental and control groups. The treatment program was presented to the experimental group for 8 sessions per week. The validity of urines samples was investigated by immunochromatography. Adherence to treatment in the form of urine test was considered as the primary outcomes and affective index was considered as secondary outcomes. Data were analyzed using chi square and multivariate analysis of covariance. Results: The primary outcomes showed that the frequency of positive urine tests was not significant during the treatment process (p = 0.88). Secondary outcomes showed that interactive treatment in the experimental group was associated with an increase in positive mood (p = 0.44) and a decrease in negative mood in comparison with the control group (p = 0.48). Conclusion: The findings of this study indicate the importance of parent-child interactive styles in the prevention and treatment of psychological disorders during the development periods, and it can be considered in designing appropriate interventions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بیژن پیرنیا | Bijan Pirnia
PhD Student of Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Science and Culture, Tehran, Iran. Email: b.pirnia@usc.ac.ir. Behavioral Sciences Research Center of Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای تخصصی روان شناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران، تلفن: 09125336780، b.pirnia@usc.ac.ir. مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

طاهره کاشانی خطیب | Tahereh Kashani Khatib
M.A in Education Management, Islamic Azad University Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گرایش برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران

شعله نظری | Sholeh Nazari
M.A in Psychology, Islamic Azad University of Science and Research Branch, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

سمانه حقیری | Samaneh Haghiry
M.A in Clinical Psychology, Islamic Azad University, Garmsar Branch, Garmsar, Iran.
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران.

سولماز مددی وررقانی | Solmaz Madadi Varzeghani
M.A in Psychology, Islamic Azad University, Garmsar Branch, Garmsar, Iran.
کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران.

مریم فریامنش | Maryam Faryammanesh
M.A in History and Philosophy of Islamic Education, Islamic Azad University of Roudehen Branch, Roudehen, Iran
کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، تهران.


نشانی اینترنتی http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2995-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/136/article-136-1502167.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده کارآزمایی بالینی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات