این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه
، جلد ۱۲، شماره ۳۸، صفحات ۸۹-۱۰۸
عنوان فارسی
نمایش هنری گفتوگو در قرآن کریم (با تکیه بر گفتوگوهای سوره طه و مریم)
چکیده فارسی مقاله
قرآن کریم برای القای معنی، ویژگیهای اسلوبی مشخصی ازجمله تصویر فنی یا «نمایش هنری» را به کار بردهاست. تصویر در گذشته به انواع فنون ادبی مانند مجاز، استعاره و کنایه گفته میشد اما در نقد معاصر علاوه بر فنون ادبی قدیم، به تخییل (خیالآفرینی)، و تجسیم (جسمانگاری)، تناسق (هماهنگی هنری)، زبان، و قصه نیز توجه میکند. گفتوگو یکی از ارکان تصویر فنی و از عناصر قصه است که ویژگیهای فنی زیادی دارد. البته برخی از ناقدان مانند سید قطب به گفتوگو بسیار مختصر پرداختهاند. این مقاله تلاش میکند فنی بودن گفتوگوهای قرآن کریم را با تکیه بر دو سوره طه و مریم بررسی کند و چگونگی تأثیر عنصر گفتوگو را در تصویر فنی با مطالعه گفتوگوهای زکریا با خداوند، مریم با جبرئیل، ابراهیم با پدرش آزر، خداوند با موسی، موسی با فرعون و موسی با برادرش هارون بررسی نماید. گفتوگوها در دو سوره طه و مریم انعکاسدهنده ویژگیهای شخصیتها و احساسات آنان مانند نگرانی، ترس، خشیت، تمایل و قاطعیت و شامل گفتوگوهای داستانی و توصیفی است که در قالب گفتوگو با خود و گفتوگو با دیگری میآید. روشی که مقاله برای تحلیل فنی گفتوگوها بهره برده، توصیفی تحلیلی و با تکیه بر مطالعات بلاغی و نظریات نقد معاصر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گفتوگو، تصویر فنی، سوره طه و مریم،
عنوان انگلیسی
لحوار وأثرها فی الصورة القرآنیة (دراسة تطبیقیة فی السورتین طه ومریم)
چکیده انگلیسی مقاله
الکریم خصائص أسلوبیة معیّنة فی إلقاء المعانی وإرشاد القلوب ومن هذه الخصائص، الصورة الفنیة التی تستخدم لبیان الأغراض. إن الصورة کانت فی القدیم تطلق علی الأنواع البلاغیة من المجاز والاستعارة والکنایة أما فی النقد الحدیث فلا تقتصر على الضروب البلاغیة القدیمة، وإنما تضاف إلیها مفاهیم عصریة جدیدة نحو اللغة والتخییل والتجسیم والتناسق والقصة. فالحوارات فی القرآن الکریم وهی من عناصر القصة تتّسم بالوجهات الفنیة الکثیرة وتعتبر من مقوّمات الصورة فی المصحف الشریف، وتنعکس فیها بقیة میزات الصورة الفنیة. إلا أن بعض النقاد ومنهم سید قطب لم یهتمّوا کثیراً بالحوار کعنصر بارز فی الصورة الفنیة وإنما تحدّثوا فیه بإشارات قلیلة. فتحاول هذه المقالة الکشف عن فنیة الحوار فی التصویر القرآنی فی السورتین طه ومریم وتحاول الردّ علی السؤال أن الحوار کیف یشارک فی الأسلوب الفنی القرآنی وذلک بإلقاء الضوء علی تعریف الصورة القرآنیة ومفهوم فنیة الحوار ثم معالجة أشکال الحوارات فی السورتین علی الترتیب: حوار زکریاء علیه السلام مع الحق سبحانه وتعالی، حوار مریم مع جبرائیل، حوار إبراهیم مع أبیه، حوار الحقّ تعالی مع موسی، حوار موسی (ع) مع فرعون وحوار موسی مع أخیه هارون. إن الحوارات فی السورتین قد تعکس میزات الشخصیات وتضارب العواطف من الحزن والخوف والرهبة والرغبة وطرف الحوار وتأتی فی أنواعها من القصصی والوصیفی بین دیالوج ومونولوج. والمنهج المستفاد فی البحث هو المنهج الوصفی والتحلیلی کما یعتمد علی المنهج البلاغی بمراجعة الآراء النقدیة الجدیدة فی التحلیل الفنی للحوارات القرآنیة فی السورتین طه ومریم.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اعظم دهقانی |
جامعه الزهراء
مهدی زمانی |
دانشگاه پیام نور
نشانی اینترنتی
http://iaall.iranjournals.ir/article_15420_cae11793a4ed9d4abc7fc1cdd035961d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات