این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۱۲، شماره ۳۸، صفحات ۲۱۵-۲۳۰

عنوان فارسی فرصت های شغلی فراهم شده برای فارغ التحصیلان رشته زبان و ادبیات عربی و لزوم هماهنگی آموزشی با نیاز های آن
چکیده فارسی مقاله بی‌‌گمان جامعه بشری از دیرباز از مشکل نابرابری میان منابع و نیازهای خود رنج برده و این امر سبب گشته است تا در صدد پیمودن راهی برای به دست آوردن چیزی باشد که شکافهای پدید آمده در زندگی خود را از طریق کسب و کار بر طرف سازد. موضوع شغل و حرفه در ترسیم راهبرد زندگی فردی و اجتماعی جایگاه مهمی دارد. شرایط و اوضاع حاکم بر انسانها او را در تنگنای انتخاب گزینه‌های قابل دسترس او قرار می‌دهد که در بسیاری از آنها امکان تکرار تجربه و آزمون وجود ندارد. لذا باید برای بهره گرفتن از این فرصتها تلاش نمود. در این زمینه فارغ‌التحصیلان دانشگاهها پس از پایان دوران تحصیل با کمبود فرصت‌های شغلی مرتبط با تخصص و مدرک ایشان روبرو می شوند. و گاهی این چالش آنها را به سرحد سرخوردگی و احساس زیان نسبت به دوران تحصیلی که در رشته خاصی گذرانده‌اند، می‌کشاند و گاهی سرزنش را متوجه جامعه و گاهی رشته تحصیلی و گرایش آموزش خود می‌نمایند. و گاهی هم آن را نشأت گرفته از نظام برنامه‌ریزی جامعه می‌دانند. این موضوع در خصوص برخی رشته‌ها و گرایش‌های دانشگاهی همچون زبان و ادبیات عربی در غیر محیط اصلی آن از شدت بیشتری برخوردار است. فارغ‌التحصیلان گروههای عربی در دانشگاههای ایران از کمبود فرصت شغلی رنج برده و به دنبال عرصه‌های شغلی هستند که با تحصیلات آنان سازگاری داشته و آنان را در بدست آوردن درآمد مورد نیازشان،‌ یاری رساند. پرسش اساسی آن است که آیا میان روشهای آموزشی این زبان در دانشگاههای ایران با فرصت‌های شغلی مرتبط با آن سازگاری وجود دارد؟ و آیا می‌توان با متحول ساختن این روشها سازگاری بیشتری با عرصه‌های شغلی پدید آورد؟ این موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته شده و کوشش شده است با طبقه‌بندی موردی شغل‌های مرتبط به تبیین چگونگی بهره‌گیری از این فارغ‌التحصیلان در زمینه‌های شغلی پرداخت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی رص المهنیة المتاحة لخرّیجی أقسام اللغة العربیة وضرورة الانسیاق التعلیمی لمتطلباتها
چکیده انگلیسی مقاله ک أن المجتمع البشری ومنذ القدیم کان یعانی من مشکلة عدم التوازن بین مصادرها وحاجاتها وهذا أدی به إلی أن یسلک طرقا للحصول علی ما یسدّ الفراغات المتواجدة فی حیاته عبر التکسب والامتهان. إنّ قضیة المهنة والانشغال بها تحتلّ موضعا مهما فی تخطیط استراتیجیة الحیاة الفردیة والاجتماعیة وبما أن الظروف والملابسات التی تحیط ببنی الإنسان تجعله فی أصعب المآزق من حیث الخیارات المتوفرة له ولا یمکن إعادة التجربة فی الکثیر منها فلابدّ من محاولة استغلال الفرص المتاحة والاستفادة منها. وفی هذا المجال فإنّ خرّیجی الجامعات وبعد إکمال دراستهم یواجهون شحة الفرص المهنیة التی تناسب اختصاصاتهم وشهاداتهم وقد تؤدی هذه المعاناة إلی مستوی الإحباط والشعور بالخسران لدی الخریجین تجاه الفترة الدراسیة التی قضوها فی ذلک الحقل العلمی. فیرمون باللائمة أحیانا علی المجتمع والأخری علی فرعهم واختصاصاتهم الدراسیین وثالثة علی نظام التخطیط والبرمجة فی المجتمع. إن هذا الأمر یبدو أکثر سخونة بالنسبة إلی بعض الفروع والاختصاصات الجامعیة کاللغة العربیة فی غیر وطنها. فخریجو أقسام اللغة العربیة من الجامعات الإیرانیة یعانون من هذه الشحة باحثین عن مجالات مهنیة تنسجم مع دراستهم وتساعدهم علی التکسب بلقمة العیش وهل هناک علاقة بین المناهج التعلیمیة لهذه اللغة فی الجامعات الإیرانیة وهل یمکن تطویرها لتصبح أکثر مواءمة وتناسقا مع المجالات المهنیة الشحیحة لها؟ وهذا ما نرید أن نتوسع فیه خلال هذا المقال.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود فکری |
سازمان سمت


نشانی اینترنتی http://iaall.iranjournals.ir/article_10980_508d9e48de37b58381762fa0f68b51b2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات