این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه
، جلد ۱۱، شماره ۳۴، صفحات ۱-۱۸
عنوان فارسی
مقایسه سبک شعر در اشکال سهگانه آن: شعر کلاسیک، شعر آزاد و شعرسپید، بر اساس فرضیه بوزیمان (بررسی تطبیقی نمونههایی
چکیده فارسی مقاله
بهکارگیری سبکشناسی آماری در تحلیل و بررسی متون ادبی، گامی مهم در مسیر عقلایی کردن فهم یک متن ادبی و دوری از تمسک به عنصر ذوق در تحلیل آن متن است. فرضیه بوزیمان یکی از شیوههای سبکشناسی آماری است که بوزیمان دانشمند آلمانی، نخستین بار آن را مطرح نمود و به این اسم شناخته شد. شیوهای که این فرضیه ارائه میدهد، خواننده را در فهم جوانب پنهان متون ادبی کمک میکند. بر اساس این فرضیه میتوان میزان هیجان و تحریک عاطفی یک ادیب را در اثرش دریافت، همچنانکه میتوان میان زبان نثر و زبان شعر، و نیز سبک علمی و ادبی تمایز قائل شد. اساس این فرضیه، بررسی واژگان مورد استفاده ادیب و شمارش تعداد افعال و صفات بهکاررفته در آن است. بر اساس این شمارش و عددی که از نسبت تعداد افعال به صفات حاصل میشود، خواننده میتواند دریابد که آن متن به کدام یک از این دو سبک گرایش دارد. همچنانکه با توجه به فزونی یا کاستی نسبت، میزان هیجانات عاطفی ادیب را در اثرش در مییابد. مقاله حاضر به این نتیجه دست یافته که سبک شعر آزاد، بهواسطه آزادیای که در اختیار شاعر گذاشته و او را در حصار قافیه و التزام تعداد مشخصی از تفعیلات محدود نمیکند، از دو نوع دیگر شعر، ادبیتر است، درحالیکه شعر کلاسیک از این حیث در جایگاه میانه میایستد، اما عدد حاصلشده از این نسبت در آنچه به شعر سپیدیا قصیده النثر موسوم است، کمتر از نسبت حاصلشده در دو نوع دیگر شعری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبکشناسی، فرضیه بوزیمان، شعر کلاسیک، شعر آزاد، شعر سپید،
عنوان انگلیسی
سلوب الشعر فی أنماطه الثلاثة: العمودی و الشعر الحر و قصیدة النثر، علی أساس معادلة بوزیمان (دراسة مقارنة لنماذج من الشعر العمودی و الشعر الحر للسیاب و قصیدة النثر للماغوط)
چکیده انگلیسی مقاله
خدام الأسالیب الإحصائیة فی معالجة أسلوب النصوص الأدبیة تخطو بنا خطوات هامة فی سبیل عقلنة التذوق والابتعاد عن التمسک بعنصر الذوق فی تحلیل تلک النصوص. من هذه الأسالیب الإحصائیة تلک التی اقترحها لأول مرة الباحث الألمانی بوزیمان فعرفت بمعادلة بوزیمان. الطریقة التی تقدمها المعادلة تعین القارئ فی الکشف عن زوایا کامنة فی النصوص الأدبیة. فعلی أساسها یمکننا أن نطلع علی مدی انفعالیة أدیب ما فی عمله کما هی تعیننا فی التمییز بین لغة النثر ولغة الشعر والتمییز بین الأسلوب الأدبی والأسلوب العلمی. تعتمد هذه الطریقة علی دراسة للمفردات التی یستخدمها الأدیب فی عمله وإحصاء عدد الأفعال والصفات فیه. وعلی أساس هذا الإحصاء والعدد الذی یحصل من نسبة عدد الأفعال إلی الصفات یستطیع القارئ أن یفهم أسلوب ذلک النص،کما یفهم مدی انفعالیة الأدیب فی عمله. وانتهت المقالة إلی أن أسلوب الشعر الحر بما یعطی للشاعر من الحریة فلا یوقفه عند قیود کالقافیة والالتزام لعدد معین من التفعیلات و...یکون أکثر أدبیةً من الضربین الآخرین بینما وقف الشعر العمودی فی حد متوسط بین هذین الضربین. أما قصیدة النثر فرغم أنها ترکت القافیة والوزن ولم یکن أمامها قید یلتزمه الأدیب فأسلوبها أقرب إلی أسلوب النصوص النثریة. فالقیمة التی سجلتها نسبة الفعل إلی الصفة فی هذا الضرب کانت أقل قیمة لها فی القیاس بالضربین الآخرین.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین روستایی |
جامعه الخوارزمی
حامد صدقی |
جامعه الخوارزمی
نشانی اینترنتی
http://iaall.iranjournals.ir/article_9896_aa8d5a7fc728ae8e2446e898b9848f5d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات