این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه
، جلد ۱۰، شماره ۳۲، صفحات ۴۵-۶۳
عنوان فارسی
آغاز متن در گفتمان ادبی بررسی موردی «غبار القوافل» محمود درویش
چکیده فارسی مقاله
عنوان متن، آغاز و پایان آن، برای کشف رمز و راز زیبایی متن، راهبردی ومهم است. در این میان آغاز متن مهمترین نقش را به عهده دارد، زیرا آغاز متن نشانهای زبانی است که معانی متن از دل آن زاده میشود و بعد از عنوان، نخستین نقطه برخورد بین متن و خوانندۀ است که خواننده را به ادامه خواندن متن وادار میگند یا از ادامه آن،بازمیدارد. این نوشته به دنبال کشف تواناییهای آغاز متن در ایجاد متن ادبی است؛ آیا این آغاز، چنین توانایی را دارد یا تنها نشانهای زبانی در میان دیگر نشانههای متن است؟ اگر از توانایی ایجاد متن ادبی برخوردار باشد، چگونه میتواند معانی متن ادبی را شکل دهد؟ فرض آن است که آغاز متن از چنین توانی برخوردار است و دیگر نشانههای متن چه ساختاری و چه دلالتی از آن نشأت میگیرند. روش این نوشته در طرح پرسش اصلی و پاسخ آن بر اساس روش نشانهشناسی است که به پیوند بین نشانههای یک متن را به عنوان یک شبکۀ متکامل، تحلیل میکند. این نوشته با تعریف، انواع و کارکردها آغاز متن در شعر «غبار القوافل» محمود درویش، به شیوه توصیفی – تحلیلی وبا تجزیه و تحلیل آن معلوم روشن می نماید که آغاز این قصیده، به گونه چند وجهی، متن شعر را از دیدگاه ساختاری و دلالتی آفریده است؛ از لحاظ ساختاری واژگان آغازین متن گاه عیناً و گاه مترادفاتش در لابهلای شعر به کار رفته و از لحاظ معنایی نیز هسته همهی درونمایههای شعر را در آن نهاده است. ارتباط بین آغاز شعر و درونمایههای آن، گوناگون؛ عام و خاص، کدگذاری، جابهجایی و دیگر ارتباطهای آشکاری است که متن را به آغاز آن پیوند میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آغاز متن، محمود درویش، غبار القوافل،
عنوان انگلیسی
دایة النصیة فی الخطاب الأدبی: قصیدة «غبار القوافل» لمحمود درویش نموذجاً
چکیده انگلیسی مقاله
من النص الأدبی مناطق استراتیجیة مهمة تضطلع بمهمة الکشف عن أسراره و جمالیاته، کالعنوان و البدایة و الخاتمة، و تعد البدایة أهم تلک المناطق؛ کونها تؤسس النص من حیث إنها العلامة اللغویة التی تتناسل منها دلالات النص، فالوقوف على أسرار البدایة النصیة یکشف عن کیفیة تشکیل الدلالات، و من جانب آخر فإنها اللقاء الأول بین النص والقارئ بعد العنوان. لذلک تسعى هذه القراءة إلى استنطاق قدرة البدایة على تأسیس النص؛ أهی قادرة على تأسیسه أم أنها مجرد علامة لغویة کغیرها من علامات النص؟ وإذا استطاعت تأسیس النص، فکیف تتشکل الدلالات النصیة إذن؟ تفترض القراءة الراهنة أنَّ البدایة قادرة على تشکیل الدلالات النصیة، من حیث إنها العلامة التی تتشظى منها علامات النص جمیعاً بنیةً ودلالةً. و قد اعتمدتْ هذه القراءة على المنهج السیمیائی الذی یدرس التعالق بین علامات النص بوصفها شبکة متکاملة. وسعیاً للکشف عن أسرار البدایة تمَّ إخضاع البدایة النصیة فی قصیدة الشاعر محمود درویش (غبار القوافل) للمساءلة؛ للکشف عن قدرتها على تأسیس النص. فبدا أنها بدایة متعدیة، تؤسس النص بنیةً و دلالةً؛ فمن حیث البنیة ظهرت مفردات البدایة بلفظها أو بما یرادفها فی ثنایا النص، ومن حیث الدلالة استمدت ثیمات النص جمیعاً دلالاتها من النواة القائمة فی البدایة المتمثلة فی البؤرة: النسیان، وتعددت العلاقات القائمة بین البدایة وثیمات النص بین علاقة العموم بالخصوص، والترمیز، والتحویل وسوى ذلک من العلاقات التی تدل بوضوح على الترابط المتین بین الطرفین.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شیروان رمضان |
إقلیم کردستان
نشانی اینترنتی
http://iaall.iranjournals.ir/article_8472_56f2e87f0ffc5458ea6ba0b6152140c2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات