این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۱۰، شماره ۳۲، صفحات ۱۰۷-۱۲۶

عنوان فارسی آسیب‌شناسی میزان اجرای فنون تدریس نگارش در مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات عربی از نظر اساتید و دانشجویان
چکیده فارسی مقاله در تدریس نگارش، روش‌های تدریس نقش اساسی را در یادگیری زبان‌آموز ایفا می‌کند و از آن‌جایی که هدف نگارش حفظ کردن زبان‌آموز از اشتباه در نوشتار است، به‌کارگیری فنون‌هایی که نگارش را به‌صورت عملی و کاربردی آموزش می‌دهد، در یادگیری زبان‌آموز اهمیت اساسی دارد. در ایران علی‌رغم اینکه در مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات عربی شش واحد درسی به نگارش اختصاص داده شده است، اما باز هم دانشجویان در مرحله‌ی کاربرد و نگارش مشکل دارند؛ زیرا سال‌هاست که نگارش با روش‌های قدیمی تدریس می‌شود و بسیاری از اساتید از روش‌های مناسب آموزش نگارش استفاده نمی‌کنند. پژوهش حاضر می‌کوشد تا با روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه، میزان اجرای سرفصل معین‌شده، روش‌های تدریس و ارتباط نگارش با دیگر مهارت‌های زبانی (مکالمه، خواندن و...) را بررسی و راهکارهای مناسب را بیان کند. جامعه‌ی آماری پژوهش، شامل هشتاد نفر از دانشجویان ترم پنجم به بعد مقطع کارشناسی و اساتید رشته‌ی زبان و ادبیات عربی در دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی، بهشتی و خوارزمی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که چالش عمده‌ی تدریس نگارش: تعامل نداشتن اساتید مهارت‌های زبانی با یکدیگر، بی‌توجهی به فنون مناسب تدریس نگارش، و استفاده‌ی محدود از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش زبان عربی، فنون تدریس، مهارت‌های زبانی، نگارش،

عنوان انگلیسی ستوی تطبیق فنون تدریس الإنشاء فی مرحلة البکالوریوس فرع اللغة العربیة و آدابها، عرض لآراء الأساتذة والطلاب
چکیده انگلیسی مقاله یب التدریس دورا ریادیا فی تعلیم الإنشاء للطلاب، فالهدف من تعلیم الإنشاء هو حفظ الطالب من الوقوع فی الأخطاء؛ لذا یجدر الاهتمام بأسالیب علمیة وتطبیقیة فی عملیة التعلیم لیتمکن الطالب من تعلم الإنشاء. علی الرغم من تخصیص ست وحدات دراسیة لحصة الإنشاء فی مرحلة البکالوریوس لطلاب فرع اللغة العربیة وآدابها فی إیران، إلا أن الطلاب مازالو یعانون من مشاکل فی مرحلة التطبیق؛ یرجع هذا الأمر إلی اعتماد الأسلوب التقلیدی فی عملیة التدریس وعدم استخدام الأسالیب المناسبة فی تدریس الإنشاء من قبل الأساتذة.هذه الدراسة تحاول معتمدة علی المنهج الاستقصائی و توزیع الاستمارات، دراسة مدی تطبیق المقرر الدراسی، أسالیب التدریس والعلاقة بین الإنشاء و المهارات اللغویة الأخری ( التکلم، القراءة و...) و تقدیم الحلول المناسبة بهذا الشأن.المجتمع الإحصائی لهذه الدراسة هو 80 طالبا من الفصل الخامس إلی ما بعد مرحلة الباکالوریوس و أساتذة اللغة العربیة و آدابها فی جامعات: تهران، علامة الطباطبائی، شهید بهشتی و خوارزمی.یظهر لنا من خلال النتائج أن الإشکالیة الکبری فی مجال تدریس الإنشاء تعود إلی عوامل عدة منها: عدم التعامل الفعال من قبل أساتذة المهارت اللغویة بعضهم لبعض، عدم الاکتراث بالمهارات المختلفة فی تدریس الإنشاء و الاستخدام المحدود للتجهیزات المختبریة.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عیسی متقی زاده |
جامعه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

احمد حیدری |
جامعه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

نورالدین پروین |
جامعه رازی کرمانشاه


نشانی اینترنتی http://iaall.iranjournals.ir/article_8475_26ca463f424dfa4273c46d679da9df96.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات