این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
جامعه شناسی هنر و ادبیات
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۹۵-۱۲۵
عنوان فارسی
بازنمایی شهر در سینمای ایران در دهههای ۷۰، ۸۰ و ۹۰
چکیده فارسی مقاله
این مقاله به بازنمایی شهر در سینمای ایران در دهههای 70، 80 و 90 میپردازد. رویکرد نظری پژوهش مبتنی بر دیدگاه راب شیلدز در باب «فضاسازی اجتماعی» است. روش تحقیق تحلیل محتوی کیفی است. 18 فیلم انتخاب و تحلیل شدهاند. یافته ها نشان میدهد: در دهه 70 بشتر زمان فیلمها به درون خانه محدود شده است. آن بخشی هم که در بیرون خانه است به ابعاد فیزیکی، جمعیتی، مهاجرت، حاشیهنشینی و مناطق فقیرنشین تقلیل داده شده است. حیات شهری در این دوره چنان کم نمایش داده میشود که اسطوره-مکان «جامعه بدون شهر» شکل میگیرد. در دهه 80 ساخت و سازهای انبوه، تغییرات گسترده و گسترش نامکانها در میان آثار سینمایی برجسته است. همچنین سویههای تاریک این تغییرات مانند قطبیشدن فضای شهر (فقیر/غنی) و آسیبهای اجتماعی از قبیل فقر، بیکاری، اعتیاد، دختران فراری که در نهایت احساس یاس و سرخوردگی را در بین ساکنان شهر به وجود آورده است، اسطوره-مکان «سازندگی منفی و شهر سراب» را برساختند؛ در دهه 90 شهری بازنمایی میشود که پس از تغییرات و ساخت و سازهای گستردهی دهه قبل اکنون به بنبست رسیده است. شهری که با ساختارهای عینی و متصلب خود در برابر ساکنانش قد علم میکند و آنها را به چالش میطلبد و در مقابل، ساکنان در برابر این ساختارها حالت انفعال در پیش میگیرند. مفهوم مرکزی بازنمایی شهر در این دهه «شهر متصلب و سوژه ناتوان» است. سرانجام، سینما با تاکید بر نماهای بسته و توجه به «خانه» کمتر تصویری از کلیت شهر ارائه میدهد و بر سویههای تاریک شهر متمرکز است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
space- myth, representation, cinema, city, social spatialisation, identity, Non- places
چکیده انگلیسی مقاله
This article examines city representation in Iranin cinema in the 1370s, 1380s and 1390s. The theoretical process of the research is based on Rob shield's view about Social spatialisation. The research method is qualitative content analysis. 18 movies are chosen and analyzed. The findings show that: in the 1370s most of the duration of the movies is limited to indoor affairs and the part that is dedicated to outdoor affairs is limited to physical, populational, immigrational, suburbanism and impoverished areas dimensions. Urban life of this era is underexposed insomuch that the space-myth "cityless society" is formed in the 1380s dense constructions, extensive changes and development of Non- placess is remarkable among cinema productions. Furthermore, the dull dimensions of these changes such as the polarization of city space (poor/ rich) and social harms such as poverty, unemployment, addiction, runaway girls which have eventually resulted in a sense of disappointment among city residents. Space-myths constructed "negative productivity and city mirage"; in the 1390s a city is represented which in the wake of changes and extensive constructions of the previous decade has now come to a dead end. A city which stands up against its residents using its visional and sclerotic structures and challenges them and in return, the residents take an inactive position against these structures. The central concept of city representation in this decade is "sclerotic city and disabled subject". Finally, the cinema barely presents an image of city universalism and is focused on dull city dimensions in these few cases.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیاوش قلی پور |
دانشگاه رازی، گروه جامعه شناسی
جلیل کریمی |
عضو هیأت علمی/دانشگاه رازی
حسین قاسمی |
کارشناسی ارشد
نشانی اینترنتی
https://jsal.ut.ac.ir/article_70803_74e3d8fb169daa373a53d9f831909a9e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/746/article-746-1505829.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات