این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۹، شماره ۲۹، صفحات ۱۰۱-۱۲۳

عنوان فارسی بررسی شیوه‌های به‌کارگیری واگویه‌ی درونی در پیشبرد روایت رمان «حمار الحکیم» اثر توفیق الحکیم
چکیده فارسی مقاله چکیده: تک­گویی درونی، شیوه­ای از گفت­وگوست که از اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیست در داستان­نویسی، متداول شد و توجه بسیاری از شخصیت­های ادبی را به خود معطوف ساخت؛ و یکی از شیوه­های بیانی است که راوی، نویسنده، از آن به­منظور پیش­برد ماجراهای داستان خود بهره می­گیرد و گفتاری را که در ذهن یکی از قهرمانان، یا قهرمان اصلی جریان دارد، برای خوانندگان روایت می­کند تا بدین­وسیله محتوای ضمیر خودآگاه یا ناخودآگاه قهرمان را به خواننده منتقل کند. توفیق الحکیم، نویسنده­ی معروف و معاصر مصری، در زمینه­ی تک­گویی در بعضی از داستان­ها و رمان­های خود ازجمله «حمار الحکیم»، به­گونه­ای پیش می­رود که گاهی در چند صفحه از داستان، شخصیت با خود حرف می­زند؛ به­خصوص با تک­گویی­هایی که به زبان درنمی­آید و در طی آن، جریان ضمیر ناخودآگاه همان­طور که در ذهن شخصیت رخ می­دهد، بدون دخالت نویسنده، بازگو می­شود؛ این روند، چنان واقعی و صادقانه است که ضعف ساختاری به­وجود نمی­آورد. این جستار بر آن است یکی از وجوه رنگارنگ بازنمایی گفتمان را در رمان «حمار الحکیم» از منظر تک­گویی درونی بررسی کند تا چگونگی به­کارگیری تک­گویی درونی در آن توضیح داده شود و نحوه­ی شکل­گیری انواع آن، تجزیه و تحلیل شود تا به کمک آن به توصیف دنیای شخصیت­ها و اشیای پیرامون آن بپردازد که در ذهن قهرمان داستان وجود دارد و بیان کند که نویسنده از شیوه­های مختلف تک­گویی درونی به­عنوان ابزاری برای بیان افکار و اندیشه­های درون ذهن شخصیت داستان، استفاده کرده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تک‌گویی درونی، توفیق الحکیم، حمار الحکیم، گفت‌وگو،

عنوان انگلیسی ه‌های به‌کارگیری واگویه‌ی درونی در پیشبرد روایت رمان «حمار الحکیم» اثر توفیق الحکیم
چکیده انگلیسی مقاله /> تک‌گویی درونی، شیوه‌ای از گفت‌وگوست که از اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیست در داستان‌نویسی، متداول شد و توجه بسیاری از شخصیت‌های ادبی را به خود معطوف ساخت؛ و یکی از شیوه‌های بیانی است که راوی، نویسنده، از آن به‌منظور پیش‌برد ماجراهای داستان خود بهره می‌گیرد و گفتاری را که در ذهن یکی از قهرمانان، یا قهرمان اصلی جریان دارد، برای خوانندگان روایت می‌کند تا بدین‌وسیله محتوای ضمیر خودآگاه یا ناخودآگاه قهرمان را به خواننده منتقل کند. توفیق الحکیم، نویسنده‌ی معروف و معاصر مصری، در زمینه‌ی تک‌گویی در بعضی از داستان‌ها و رمان‌های خود ازجمله «حمار الحکیم»، به‌گونه‌ای پیش می‌رود که گاهی در چند صفحه از داستان، شخصیت با خود حرف می‌زند؛ به‌خصوص با تک‌گویی‌هایی که به زبان درنمی‌آید و در طی آن، جریان ضمیر ناخودآگاه همان‌طور که در ذهن شخصیت رخ می‌دهد، بدون دخالت نویسنده، بازگو می‌شود؛ این روند، چنان واقعی و صادقانه است که ضعف ساختاری به‌وجود نمی‌آورد. این جستار بر آن است یکی از وجوه رنگارنگ بازنمایی گفتمان را در رمان «حمار الحکیم» از منظر تک‌گویی درونی بررسی کند تا چگونگی به‌کارگیری تک‌گویی درونی در آن توضیح داده شود و نحوه‌ی شکل‌گیری انواع آن، تجزیه و تحلیل شود تا به کمک آن به توصیف دنیای شخصیت‌ها و اشیای پیرامون آن بپردازد که در ذهن قهرمان داستان وجود دارد و بیان کند که نویسنده از شیوه‌های مختلف تک‌گویی درونی به‌عنوان ابزاری برای بیان افکار و اندیشه‌های درون ذهن شخصیت داستان، استفاده کرده است.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن گودرزی لمراسکی | godarzi lemraski
دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

حسین یوسفی آملی | yusefi amoli
دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

فاطمه خرمیان |
دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)


نشانی اینترنتی http://iaall.iranjournals.ir/article_4994_c0dc6d6716dfca75494518da05d80399.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات