این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۹، شماره ۲۸، صفحات ۸۷-۱۰۸

عنوان فارسی بررسی نشانه- معناشناختی ساختار روایی داستان کوتاه «حبلٌ کالورید»
چکیده فارسی مقاله چکیده: بنابر نظریه­ی «معناشناسیِ روایتِ» گریماس، از طریق برش متن، معنا به دست می­آید. در این فرایند معناسازی، کنش و شَوِش، به­عنوان عوامل گفتمانی مهم، باعث شکل­گیری گفتمان و ایجاد تغییر از وضعیتی به وضعیت دیگر و نیز حالت­های پس از تغییر می­شوند. کنش، نظام­های گفتمانی هوشمند، و شَوِش، نظام‌های گفتمانی احساسی را به­وجود می­آورد. داستان پایداری «حبلٌ کالورید»، قابلیت مطالعه از دیدگاه نشانه­معناشناسی نوین را دارد. در این گفتمان پویا، ابوهانی، شخصیت اصلی داستان، به دنبال تغییر وضعیت روحی خویش است. این تغییر، ناخودآگاه و توسط جوانان مبارز، در بستر زمانی و مکانی ویژه رخ می­دهد. احساس و ادراک، به­ویژه حس شنیداری، این فرایند شَوِشی را شکل می­دهند. از سوی دیگر، گاهی کنش، گونه­های شَوِشی داستان را به­وجود می­آورد و گاهی هم شَوِش، کنش­زا می­شود. در حبلٌ کالورید، نظام­های گفتمانی هوشمند و حسی ـ ادراکی در تعامل هستند و گونه­های مختلف نشانه‌معناشناختی را به­وجود آورده­اند؛ اما گفتمان غالب، گفتمان احساسی است. از دیدگاه موضوعی، چون حبلٌ کالورید به­عنوان داستان پایداری، اخلاق­محور و ارزش­مدار محسوب می­شود، گفتمان مرام‌مدار دارد. بدین ترتیب هدف این مقاله، مطالعه­ی فرایند معناشناسی داستان و ویژگی­های روایی آن است تا سازوکارهای تولید معنا و عناصر اصلی شکل­گیری معنا را به­دست آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی معناشناختی ساختار روایی داستان کوتاه «حبلٌ کالورید»
چکیده انگلیسی مقاله بنابر نظریه‌ی «معناشناسیِ روایتِ» گریماس، از طریق برش متن، معنا به دست می‌آید. در این فرایند معناسازی، کنش و شَوِش، به‌عنوان عوامل گفتمانی مهم، باعث شکل‌گیری گفتمان و ایجاد تغییر از وضعیتی به وضعیت دیگر و نیز حالت‌های پس از تغییر می‌شوند. کنش، نظام‌های گفتمانی هوشمند، و شَوِش، نظام‌های گفتمانی احساسی را به‌وجود می‌آورد. داستان پایداری «حبلٌ کالورید»، قابلیت مطالعه از دیدگاه نشانه‌معناشناسی نوین را دارد. در این گفتمان پویا، ابوهانی، شخصیت اصلی داستان، به دنبال تغییر وضعیت روحی خویش است. این تغییر، ناخودآگاه و توسط جوانان مبارز، در بستر زمانی و مکانی ویژه رخ می‌دهد. احساس و ادراک، به‌ویژه حس شنیداری، این فرایند شَوِشی را شکل می‌دهند. از سوی دیگر، گاهی کنش، گونه‌های شَوِشی داستان را به‌وجود می‌آورد و گاهی هم شَوِش، کنش‌زا می‌شود. در حبلٌ کالورید، نظام‌های گفتمانی هوشمند و حسی ـ ادراکی در تعامل هستند و گونه‌های مختلف نشانه‌معناشناختی را به‌وجود آورده‌اند؛ اما گفتمان غالب، گفتمان احساسی است. از دیدگاه موضوعی، چون حبلٌ کالورید به‌عنوان داستان پایداری، اخلاق‌محور و ارزش‌مدار محسوب می‌شود، گفتمان مرام‌مدار دارد. بدین ترتیب هدف این مقاله، مطالعه‌ی فرایند معناشناسی داستان و ویژگی‌های روایی آن است تا سازوکارهای تولید معنا و عناصر اصلی شکل‌گیری معنا را به‌دست آورد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناهید نصیحت |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

کبری روشنفکر |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

خلیل پروینی |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

فرامرز میرزایی |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://iaall.iranjournals.ir/article_4984_f95e14edb741dc28bab3873cc9d16408.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات