این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۸، شماره ۲۱، صفحات ۱-۲۰

عنوان فارسی رمز و اسطوره و تصویر رمزی در دیوان أبی ماضی
چکیده فارسی مقاله ابو ماضی از شاعران پیشگام در زمینه رمز واسطوره است، اما بیشتر تحقیقاتی که در مورد او صورت گرفته، به این موضوع از دیدگاه هنری نپرداخته، بلکه بیشتر متوجه جوانب اخلاقی و تشبیهی بوده، به گونه ای که او در زمینه تصویر های حسی، شاعری بزرگ به حساب آمده است، اما کمتر تحقیقی به جنبه ابداعی و هنری تصویرهایش پرداخته است. این تحقیق به بررسی رمزها و تصویرهای رمزی این شاعر پرداخته، و نشان داده که بسیاری از تعبیرهای او مبتنی بر تصویرهای بیانی و تشبیهی و مقایسه ای است، و توجه او بیشتر جوانب ظاهری رمزها بوده، بدون آنکه حقیقت روانی و فراگیر در ورای آن  باشد. هر چند که حکایتهای رمزی سهمی عمده ای در شعر او داشته، و ارزش اخلاقی واجتماعی بارزی دارند، اما اندکی از آنها، در دایره تصویر رمزی هنری وارد می شود، واین امر از آن جهت است که شاعر بیشتر در پی بیان تفکری خاص یا موعظه ای اخلاقی هست، نه حقیقتی درونی. و کمتر تصویری و رمزی در دیوان او به چشم می خورد که از حدود موازنه و حس جامد فراتر رود و بینشی وحدت گرایانه را جایگزین آن کند، و در پی واقعیتی روانی باشد، اما این تصاویر اندک نیز توانسته اند در آسمان هنر اوج بگیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله أبوماضی، رمز، اسطوره، تصویر رمزی، حکایت ها،

عنوان انگلیسی أسطورة والصورة الرمزیة فی دیوان أبی ماضی
چکیده انگلیسی مقاله ماضی من أحد الرواد فی استخدام الرمز والأسطورة، ولکنّ أکثر الدراسات التی عالجته، قد أهملت هذا الموضوع من الجانب الفنِّی، وتطرّقت إلی حدّ کبیر إلی الجوانب الأخلاقیة والتشبیهیة لأدبه، بحیث عُدّ من کبار الروّاد فی هذا المجال، أما فیما یتعلّق بالجانب الإبداعی لرموزه ومدی نجاح الشاعر فی إضفاء المیزة الفنیة علیها ، فهذا أمر لم یعالج، وقد قمنا فی هذا المجال بدراسة رموزه وصوره التی تدخل فی دائرة الرمز؛ فتبیّن من خلال البحث أن إهتمام الشاعر فی استمداد کثیر من رموزه، إنمّا کان منصبّا علی الصور البیانیة التشبیهیة القائمة علی عقد المقارنات والموازنات؛ فلمس الجوانب الشکلیة للرموز، دون أن یمکّن لها الواقع النفسی والشمولی، ومع أن حکایاته الرمزیة تحتل حجماً کبیراً من دیوانه وتتمتع بقیمتها الأخلاقیة والإجتماعیة، إلاّ أن القلیل منها یدخل فی دائرة الصورة الفنیة المشرفة علی حدود الرمز؛ وذلک لتوظیف الحکایة لنقل الفکرة أو الموعظة الأخلاقیة، دون الإستبدال بها عن الواقع النفسی. وقلّما نجد عنده رموزاً وصوراً تتخطّی الموازنة ومنطق الحسّ الجامد، وتحلّ من دونها رؤیة وحدویة تستطلع فیها الواقع النفسی، إلاّ أن هذه الفلتات الفنیة مع قلّتها، ترتفع فی سماء الفنّ.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سردار اصلانی |


نصرالله شاملی |


عسکر علی کرمی |



نشانی اینترنتی http://iaall.iranjournals.ir/article_1154_97f79e906dddf637d4d1e90e2690c189.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات