این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۷، شماره ۱۹، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی علل ضعف توانش زبانی دانشجویان ایرانی رشته زبان و ادبیات عربی در نگارش عربی
چکیده فارسی مقاله از آن جایی که مهارت نگارش تقریباً در مراحل پایانی زبان آموزی جا می گیرد، انتظار می رود خطاهای نگارشی دانشجویان زبان آموزی که در آستانه فراغت از تحصیل هستند تا حد قابل توجهی کاهش یابد واگر چنین امری محقق نگردد به جرأت می توان گفت روند آموزش و یادگیری موفق نبوده است و بایسته است برای بررسی این خطاها همت گمارد.   لذا این پژوهش به بررسی علل خطاهای نگارشی دانشجویان زبان عربی پرداخته تا با در نظرگرفتن آن ها زمینه ای مناسب جهت گزینش متون و روش های آموزشی فراهم آید و یاری رسان استادان در تدریس مهارت های این زبان گردد. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان عربی دانشگاه های اصفهان وکاشان می باشند با روش توصیفی ـ تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته اند. عمده یافته این تحقیق بیانگر آن است که سهم قابل توجهی از خطاهای نگارشی دانشجویان، ناشی از تداخل میان زبانی، تداخل درون زبانی و بافت یادگیری است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی ب الکامنة وراء نقص الکفاءة اللغویة لطلاب الجامعات الإیرانیة فی کتاباتهم بالعربیة
چکیده انگلیسی مقاله ss="xmsonormal" dir="RTL">نظراً إلی أنّ التعبیر یکاد یأتی فی المرحلة الأخیرة من المهارات اللغویة، فینبغی لطالب اللغة ـ وهو علی أبواب التخرّج ـ أَن تتلاشی عنده الأخطاء التعبیریة إلی حد بعید، فإذا لم یتحقق هذا الأمر فیُمکننا القول حینئذٍ إنه لم یتحقق تعلّم اللغة بنجاح، وعلینا أن نُلقی ضوءاً کاشفاً لرصد نقص کفاءتهم اللغویة فی التعبیر باللغة الهدف والبحث عن مصادره وطرق علاجه. علی هذا، فالمشکلة التی تسعی هذه المقالة لدراستها، إنما هی الکشف عن الأسباب الکامنة وراء نقص الکفاءة اللغویة لطلاب اللغة العربیة من الناطقین بالفارسیة فی کتاباتهم بالعربیة تمهیداً لمعالجتها فی واقع تصمیم المناهج، وطرق التدریس المناسبة، وتنبیه المدرسین الی مراعاتها أثناء التدریس فی الواقع التعلیمی لمهارات العربیة بالجامعة.  استخدمت الدراسة المنهج الوصفی التحلیلی، والمجتمع الأصلی لهذا البحث یشمل طلاب العربیة بجامعتَی أصفهان وکاشان،‌ وقد ظهر من دراسة الأخطاء التعبیریة الشائعة للطلاب أنّ أکثر أخطاء هم تُعزی إلی التداخل اللغوی وتداخل العربیة نفسها ونسج التعلّم.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نرگس گنجی |


مریم جلایی |



نشانی اینترنتی http://iaall.iranjournals.ir/article_805_678233fe2e3904b27aa305e5675fd4d4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات