این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب جنوب، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۲۸-۱۳۷

عنوان فارسی پیش‌بینی رضایت شغلی پرستاران بر اساس هوش هیجانی و صلاحیت
چکیده فارسی مقاله زمینه: پرستاران اصلی‌ترین و مهم‌ترین نقش را در ارائه خدمات بهداشتی در بیمارستان‌ها ایفا می‌کنند. به‌همین دلیل عوامل مؤثر بر رضایت شغلی پرستاران همواره موضوعی مهم برای مطالعه هستند. هدف این مطالعه پیش‌بینی رضایت شغلی بر اساس هوش هیجانی و صلاحیت پرستاران شاغل در بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، 132 پرستار شاغل در بیمارستان اصلی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به‌روش سرشماری انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از مجموعه‌ای روا و پایا شامل مقیاس هوش هیجانی سیبریاشرینگ، مقیاس رضایت شغلی (جی دی آی) و مقیاس سنجش صلاحیت پرستاران استفاده شد. نتایج به‌کمک روش آماری رگرسیون خطی گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج تحلیل رگرسیون خطی نشان داد که ابعاد همدلی و مهارت‌های اجتماعی هوش هیجانی می‌توانند رضایت شغلی را پیش‌بینی نمایند، اما هیچ‌یک از ابعاد صلاحیت قدرت پیش‌بینی رضایت شغلی را نداشتند. بین هوش هیجانی و رضایت شغلی رابطه مثبت و معنی‎دار وجود داشت اما صلاحیت رابطه معنی‌داری با رضایت شغلی نداشت. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که ابعاد همدلی و مهارت‌های اجتماعی هوش هیجانی عامل پیش‌بین مناسبی برای رضایت شغلی پرستاران هستند اما صلاحیت نمی‌تواند رضایت شغلی را پیش‌بینی نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، صلاحیت، رضایت شغلی، پرستار

عنوان انگلیسی Prediction of nurses' job satisfaction by their emotional intelligence and competence
چکیده انگلیسی مقاله Background: Nurses play a crucial role in providing health care services in hospitals. Therefore, factors affecting job satisfaction of nurses are critical and important issues for study. The purpose of this research was to predict job satisfaction by emotional intelligence and competence among nurses working in central hospital of Bushehr University of Medical Sciences. Material and Methods: In this cross-sectional study, a total of 132 nurses working in main hospital of Bushehr University of Medical Sciences were selected and studied using census sampling. For data collection, a set of valid and reliable instruments including Shiberiyashring’s Emotional Intelligence Scale, Job Satisfaction Scale and Nurse Competence Scale were administered. The hypotheses were tested using linear Regression and Pearson correlation coefficient. Results: The findings of linear regression analysis showed that emotional intelligence component of empathy and social skills predicted the job satisfaction changes but none of competence domains had predictive power of job satisfaction. The results showed that there was a significant relationship between emotional intelligence and Job satisfaction but there was no significant relationship between competence and job satisfaction. Conclusion: Results indicated that component of emotional intelligence like empathy and social skills are good predictors for nurses' job satisfaction but competence cannot predict job satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله emotional intelligence, competence, job satisfaction, nurse

نویسندگان مقاله آذرمیدخت رضایی | azarmidokht rezaie
department of psycology, school of educational sciences and psycology, islamic azad university, marvdasht branch, fars, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت (Islamic azad university of marvdasht)

مسعود بحرینی | masood bahreini
department of nursing, school of nursing, bushehr university of medical sciences, bushehr, iran
بخش پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)

سیروس سروقد | siroos sarvghad
department of psycology, school of educational sciences and psycology, islamic azad university, marvdasht branch, fars, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت (Islamic azad university of marvdasht)

شهره شهامت | shohreh shahamat
department of psycology, school of educational sciences and psycology, islamic azad university, marvdasht branch, fars, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت (Islamic azad university of marvdasht)


نشانی اینترنتی http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-338&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات