این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اللغه العربیه و آدابها، جلد ۸، شماره ۱۵، صفحات ۹۵-۱۱۰

عنوان فارسی مناهج النقد الأدبی فی العصر الجاهلی
چکیده فارسی مقاله تکلمنا فی هذا المقال عن طبیعه النقد الأدبی فی العصر الجاهلی ومناهجه، وکیفیه الجمع بین المنهجیه واللامنهجیه فی ذهن النقّاد الجاهلیین. فذکرنا ما یروی عنهم فی النقد اللامنهجی والمعتمد علی الذوق الفطری الساذج وحاولنا أن ندرس لامنهجیتهم فی النقد فی ظلّ منهجیتهم النقدیه وأن نستخلص منها مناهجهم فی النقد وأن نأتی علیها بدلائل وشواهد تاریخیه تجعلنا نجمع بین الفطره الأدبیه الساذجه والذوق الأدبی والفنی الرفیع. فکانت حصیله کل ذلک اربعه مناهج نقدیه، المنهج الفنّی والمنهج التوصیفی «أو التصویری» والمنهج التفضیلی والمنهج التصنیفی. وقد ذکرنا للنقد التوصیفی امثله کثیره علی مرّ العصور التاریخیه تجعلنا نطمئنّ الیه کمنهج علمی فی النقد خاصّه ما ذکرناه عن استخداماته فی العصر الحدیث.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Methods of Literary Criticism in the Age of Al-jaheliah
چکیده انگلیسی مقاله This article is discussed about literary schools in the age of Aljaheliah. Although the majority of literary critics believe literature of Aljaheliah lacked any form of methodized and scientific literary criticism, the richness of Arabic literature of the day makes existence of such criticism seem inevitable with this in mind, and also regarding the tactfulness of criticism and the literary texts available. This article is ambitioned to categorize four literary schools according to which literary experts of the day used to judge in poetic contests and literary assemblies. These four schools are technical criticism, criticism based on description, criticism to the more celebrated literature and criticism with regard to categorizing the poets. Each and every of these schools have its own specific features critical factors. In technical criticism, errors of wording and meaning, and also rules of verse and observing rhyme are studied, and reminded to the poet. Critic of the second school, namely description criticism, deals with principles and rules of literary criticism, which of course were not methodized but it was understood by a literary man. The critic then formulated them in to description sentences which spoke of his feelings about that ...
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباس عرب |
أستاذ مشارک، قسم اللغه العربیه وآدابها بجامعه فردوسی مشهد

احمد خنیفی زاده |
طالب دکتوراه، اللغه العربیه وآدابها بجامعه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی http://jal-lq.ut.ac.ir/article_29272_ce87df65d511b99c3c621afceaeba2ee.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات