این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
طب جنوب
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۴۱-۵۰
عنوان فارسی
بررسی عوامل مرتبط با فرسودگی شغلی معلمان مدارس شهر کاشان در سال ۱۳۸۶
چکیده فارسی مقاله
زمینه: فرسودگی شغلی از عوارض استرس شغلی محسوب میشود. فرسودگی شغلی شامل یک سری از خصوصیات ذهنی و عملکردی و شخصی میباشد که در آن فرد از بعضی از علایم روحی - روانی برخوردار است. فرسودگی شغلی باعث کاهش بهرهوری، افسردگی و بیماری شود. مواد و روشها: این تحقیق بر روی 385 نفر از معلمان شهرستان کاشان توسط پرسشنامه استاندارد مازلاخ، در سه حوزه مسخ شخصیت، خستگی عاطفی، کاهش عملکرد فردی فرسودگی شغلی توسط درجهبندی استاندارد مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج در سه بعد خستگی عاطفی (شدید 1/10 درصد، متوسط 18 درصد، خفیف 9/71 درصد) و مسخ شخصیت (شدید 6/4 درصد، متوسط 9/10 درصد، خفیف 5/84 درصد) و کاهش عملکرد فردی (شدید 2/2 درصد، متوسط 1/11 درصد، خفیف 7/86 درصد) بود. با افزایش سن (002/0=P) و سابقهکاری (001/0=P) فرسودگی کاهش مییافت. افزایش مدرک تحصیلی (05/0P=)، اختلالات روانپزشکی (02/0P=)، نوع مسکن (003/0P=)، عدم رضایت از زندگی زناشویی (031/0P=) و جنس مرد (01/0P<) بهطور معنیدار باعث افزایش فرسودگی شغلی میگردید. نتیجهگیری: این نکته حائز اهمیت است اگر چه بر اساس این مطالعه اکثر افراد فرسودگی خفیف داشتند ولی فرسودگی متوسط تا شدید در ابعاد خستگی عاطفی (1/28 درصد) و مسخ شخصیت (4/15 درصد) قابل توجه است و لازم است به این افراد با توجه به نقش مهم خود در جامعه توجه ویژهای داشت. توصیه میشود که معلمان مورد بررسی بیشتر و اقدامات لازم در جهت کاهش استرس و بررسی از نظر بیماریهای روحی- روانی قرار گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرسودگی شغلی، معلمان، مسخ شخصیت، مازلاخ
عنوان انگلیسی
Occupational Burnout among School Teachers and some Related Factors in Kashan 2007
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Occupational burnout is considered as side effect of occupational stress. It includes some mental, functional, and personal characteristics in which a person has some symptoms of them. Occupational burnout can be caused in all jobs therefore, diminishes performance and utilization, depression and disease. Due to the important role of teachers, this study was conducted to asses the occupational burnout in teachers in Kashan. Methods: This study was carried by Maslach standard questionnaires on 385 teachers and justify teachers under study in three fields: depersonalization, emotional exhaustion, diminished performance, and occupational burnout of was assessed by standard scorning. Results: The results indicated that the majority of school teachers had burnout in both internal and external dimensions in mild level. In this study three dimensions of burnoutwere: Depersonalization(mild84.5%,moderate10.9%,sever4.6%),emotional exhaustion (mild 71.9%, moderate 18%, sever10.1%),diminished performance(mild86.7%,moderate11.1%,sever2.2%) negative significant association was founded with increasing age(p=0.002) and duration of work years(p=0.001) and burnout. We founded that positive significant association with increasing educational degree(p< 0.05),gender (p< 0.01), kind of house(p=0.003), psychological disorders(p=0.02), family dissatisfaction(p=0.031) and teacher’s burnout. Conclusion: It seems that most people under study had mild occupational burnout, and acute occupational burnout was observed in some teachers (depersonalization 15.4%, emotional exhaustion28.1%) that need to more attention to them, because the role of teachers in our country is very important.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
occupational burnout, teachers, depersonalization, maslach
نویسندگان مقاله
حمیدرضا صابری | hamidreza saberi
علیرضا مروجی | alireza moraveji
کاشان، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشکده پزشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
جواد ناصح | javad naseh
نشانی اینترنتی
http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-215&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات