این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب جنوب، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۱۳۰-۱۴۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش اصول ارگونومیکی بر وضعیت‌های کاری دانشجویان دندانپزشکی
چکیده فارسی مقاله زمینه: حرفه دندانپزشکی یکی از مشاغل پرخطر جهت بروز مشکلات اسکلتی عضلانی می‌باشد، که آموزش در این زمینه در چارچوب علم ارگونومی می‌تواند در پیشگیری از این مشکلات مؤثر باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش ارگونومی در وضعیت کاری دانشجویان دندانپزشکی انجام گرفت. مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه مداخله‌ای بر روی 57 نفر از دانشجویان کلینیک دانشکده دندانپزشکی بوشهر در سال 1396 انجام گرفت. وضعیت‌های کاری دانشجویان با مشاهده مستقیم توسط دو نفر از مجریان طرح و با استفاده از از روش ارزیابی سریع بدن (REBA) Rapid Entire Body Assessment قبل و بعد از یک دوره آموزش یک روزه در زمینه "آشنایی با انواع اختلالات اسکلتی- عضلانی و اصول ارگونومیکی در دندانپزشکی" مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت توصیف داده‌ها از آمار توصیفی (فراوانی و فراوانی نسبی) و به منظور تحلیل داده‌ها از آزمون ویلکاکسون، و جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS ویرایش 25 استفاده شد (05/0α=). یافته‌ها: وضعیت کاری 86 درصد از دانشجویان قبل و 70 درصد بعد از آموزش در سطح خطر متوسط و بالاتر قرار داشت. قبل و بعد از آموزش افراد بدترین وضعیت کاری را به ترتیب در بخش‌های کودکان و پروتز داشتند. نمرات REBA قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی‌داری را نشان داد (05/0>P). نتیجه‌گیری: وضعیت کاری درصد زیادی از دانشجویان دندانپزشکی در محدوده خطر متوسط و بالاتر بود، با توجه به تأثیر معنی‌دار برنامه آموزشی در این زمینه پیشنهاد می‌شود، که انجام این گونه دوره‌ها به شکل مستمر و از شروع کار دانشجویان در کلینیک مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دندانپزشکی، REBA، وضعیت بدن، ارگونومی، دانشجویان دندانپزشکی

عنوان انگلیسی Effects of Teaching Ergonomic Principles on Working Status in Dental Students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Dentistry is considered a high-risk profession for developing musculoskeletal disorders, which can be prevented by resorting to ergonomics training. The present study was conducted to investigate the effect of ergonomics training on working status in dental students. Materials and Methods: The present quasi-interventional study was conducted in 2017 on 57 students of a clinic affiliated to the Department of Dentistry of Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran. Before and after holding a one-day training program entitled, "Introduction to different musculoskeletal disorders and ergonomic principles in dentistry", two executive directors of the research project as direct observers used the method of rapid entire body assessment (REBA) to evaluate working status in the students. Descriptive statistics, i.e. frequency and relative frequency, were used to describe the data, and the Wilcoxon test to analyze the data in SPSS-25 (α = 0.05). Results: Working status was found to be at least at a moderate level of risk in 86% of the students before the training and in 70% afterwards. The worst working status was observed in the Department of Pediatrics before the training, and in the Department of Prosthetics after. Significant differences were also observed in REBA scores after compared to before the training (P< 0.05). Conclusion: The working status of a large proportion of the dental students was at least at a moderate level of risk. Given their significant effect, training programs are recommended to be consistently held for the students working in clinics from the very beginning of their career.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dentistry, REBA, posture, Ergonomics, Dentistry students

نویسندگان مقاله نجمه شورکی | Najmeh Showraki
Department of oral pathology, School of Dentistry, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
گروه تشخیص بیماری‌های دهان و دندان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران

فائزه فخرایی | Faezeh Fakhraei
Department of oral pathology, School of Dentistry, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
گروه تشخیص بیماری‌های دهان و دندان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران

نجمه سعادتمند | Najmeh Saadatmand
Department of oral pathology, School of Dentistry, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
گروه تشخیص بیماری‌های دهان و دندان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران

اکرم فرهادی | Akram Farhadi
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران


نشانی اینترنتی http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-94&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/35/article-35-1517445.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات