این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب جنوب، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۲۶-۱۳۲

عنوان فارسی بررسی وضعیت سندرم متابولیک در رانندگان برون شهری کاشان
چکیده فارسی مقاله زمینه: به نظر می رسد که رانندگان برون شهری با توجه به شرایط کاری خود بیشتر در معرض سندرم متابولیک و عوارض ناشی از آن هستند که علاوه بر آسیب به خود راننده، به علت نقش و مسئولیت این افراد، سلامتی دیگران نیز می‌تواند به خطر افتد؛ که این مطالعه با نیل به این هدف انجام شد. مواد و روش‌ها: در یک مطالعه مقطعی 429 نفر راننده برون شهری کاشان از لحاظ سندرم متابولیک بر اساس وجود سه یا بیشتر از معیارهای ذیل شامل: تری‌گلیسرید ≥ 150 میلی‌گرم در دسی‌لیتر، فشارخون ≥ 85/130 میلی متر جیوه، قندخون ناشتا ≥ 110 میلی گرم در دسی لیتر، دورکمر ≥ 102 سانتی‌متر و 40 ≥HDL کلسترول میلی گرم در دسی لیتر (معیارهای ATPIII) مورد بررسی قرار گرفتند. تست های آماری تست های آماری تی تست، مجذور کای و آزمون همبستگی پیرسون برای تجزیه وتحلیل استفاده گردید. یافته‌ها: شیوع سندرم متابولیک در رانندگان 9/35 درصد بود. که بیشترین محدوده سنی 39-30 سال(9/31درصد) بود. 9/42 درصد رانندگان به فشار خون و 7 درصد آن ها به دیابت مبتلا بودند. 41 درصد دارای شاخص توده بدنی در محدوده30-25 (اضافه وزن) بوده و1/23 درصد چاق محسوب می شدند. در بین اجزاء سندرم متابولیک، تری‌گلیسرید بالا (4/53 درصد) و HDL کلسترول پائین (7/48 درصد) بیشتر از بقیه دیده شدند. بین دیابت و فشارخون و همچنین فشارخون و مصرف سیگار ارتباط معنی‌دار وجود داشت (006/0>p). نتیجه گیری: براساس این مطالعه شیوع سندرم متابولیک و سایر عوامل مستعدکننده بیماری های کرونری قلب در بین رانندگان مورد مطالعه بسیار بالاست و فراتر از آمارهای موجود است. در نهایت توصیه می‌شود با آموزش این افراد و وضع قوانین مربوط و بررسی عوارض سندرم متابولیک در این افراد و درمان آن ها در حفظ و ارتقاء سلامتی این افراد و جامعه کوشش گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Metabolic syndrome among professional bus and truck drivers in Kashan, 2008
چکیده انگلیسی مقاله Background: The literature data and our own studies show that in drivers of transport vehicles, work-related risk factors for arterial hypertension, ischemic heart disease, and metabolic syndrome are largely intensified. These involve occupational risk factors as well as classic ones, such as obesity, limited physical activity, shift work, or tobacco smoking. However, studies published over the past two decades on the health of bus and truck drivers have received relatively less attention in developing countries. Methods: In a cross-sectional study 429 Kashan City male bus and truck drivers that enter the occupational health service for health examination were enrolled. The study focused on the presence of the metabolic syndrome, as defined by the National Cholesterol Education Program Expert Panel on Detection, Evaluation and Treatment of High Blood Cholesterol in Adults (NCEP ATP III) and statistical tests such as t-test, chi-square test and Pearson’s correlation coefficient were used to analyze the data. Results: The prevalence of metabolic syndrome according to ATP-III was 35.9% mostly at age range 30-39 years. The prevalence of overweight was 41% Obesity, 23.1% hypertension, 42.9% Diabetes, 7% hypertriglyceridemia, 53.4% and low HDL cholesterol, 48.7%. In addition, between diabetes and hypertension and between hypertension and smoking meaningful relation was seen (p=0.006). Conclusion: We observed a high prevalence of metabolic syndrome in these groups to be significantly higher than other groups in Iran. So, Occupation must be considered as a risk factor for impaired health status, leading to temporary or permanent disability to work.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمیدرضا صابری | hamidreza saberi
کاشان، بلوار راوند، دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده پزشکی، گروه پزشکی اجتماعی

علیرضا مروجی | alireza moraveji


کریم پرستویی | karim parastouie



نشانی اینترنتی http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-163&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات