این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی برخی همبسته‌های آسیب‌شناختی روانی اعتیاد به اینترنت در دانش‌آموزان دبیرستان‌های یاسوج
چکیده فارسی مقاله چکیده: زمینه و هدف: در سال‌های اخیر، اینترنت، به یکی از مهمترین ابزارهای تحصیلی و تفریحی دانش‌آموزان تبدیل شده است. اعتیاد به اینترنت، به عنوان یک اختلال جدید، با تعدادی از اختلالات روانپزشکی مرتبط گزارش گردیده ‌است. هدف این مطالعه، بررسی برخی همبسته‌های آسیب‌شناختی روانی اعتیاد به اینترنت در دانش‌آموزان دبیرستان‌های یاسوج بود.   روش بررسی: پژوهش حاضر، مطالعه‌ای توصیفی از نوع همبستگی بود. تعداد220نفر (118دختر، 102پسر)، سنین 19-15سال، از دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر یاسوج، در سال تحصیلی 96-95، که به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی، گزینش شده بودند، مبادرت به تکمیل سه مقیاس: آزمون اعتیاد به اینترنت (IAT)، آزمون افسردگی، اضطراب، استرس (DASS-21) و آزمون عزت‌نفس روزنبرگ نمودند. داده‌های به‌دست آمده با نرم‌افزار SPSS-21 تحلیل و به روش همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و آزمون تی مورد بررسی قرار گرفتند.   یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و افسردگی، اضطراب و فشار روانی رابطه مثبت معنی‌دار وجود دارد، (P< 0.01). علاوه بر این، افسردگی، استرس و اضطراب در پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت، معنی‌دار نشان داد (P< 0/000). اضطراب، که به تنهایی 12 درصد از واریانس را توجیه می‌کرد بهترین پیش‌بینی‌کننده بود. بعد از آن افسردگی (2درصد) و فشار روانی (2درصد) پیش‌بینی‌کننده‌های بهتری بودند. همچنین شیوع اعتیاد به اینترنت در پسرها به طور معنی‌داری بالاتر بود؛ و سرانجام این ‌که عزت نفس تا حدود زیادی با  اعتیاد به اینترنت نامرتبط P> 0.05)) نشان ‌داد.   نتیجه‌گیری: یافته‌های به‌دست آمده مطرح می‌کند که دانش‌آموزان دارای اضطراب، افسردگی و فشار روانی، مستعد ابتلا به اعتیاد به اینترنت هستند. علاوه بر آن، اضطراب، افسردگی، و فشار روانی اگر مهم‌ترین تعیین‌کننده اعتیاد به اینترنت نباشند احتمالا از مهم‌ترین عوامل موثر برآن هستند؛ این یافته‌ها با نظریه جبران اجتماعی همسو بود که معتقد است اینترنت در وهله اول برای کسانی که در تعاملات رودر رو احساس ناراحتی می‌کنند ابزار مفیدی است. همچنین این یافته‌ها با این تبیین همسو بود که گمنامی افراد افسرده، دارای استرس و مضطرب در ارتباطات اینترنتی بهتر حفظ می شود. چرا که در تعاملات آنلاین نسبت به تعاملات چهره به چهره، ترس از ارزیابی منفی توسط دیگران به مقدار بیشتری به فرد القا می‌گردد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Study of the some psychopathologic correlates of internet addiction among high school students in Yasuj
چکیده انگلیسی مقاله   Abstract   Background & aim: In recent years, the Internet has become one of the most important academic and recreational tools for students. Internet addiction is a newly emergent disorder. It has been found to be associated with a variety of psychiatric disorders. Information about such coexisting psychiatric disorders is essential to understand the mechanism of Internet addiction. This study aimed to investigate psychopathologic correlates of internet addiction among high school students in Yasuj.   Method: The sample consisted of 220 high school students (118 female and 102 male, aged 15-19) from the yasuj University. The Internet Addiction Test, Depression Anxiety Stress Scales (DASS) and Rosenberg Self-Esteem Scale were employed in the collection of data. The data was analyzed using SPSS-21. Pearson correlation, regression analysis, and the t-test were used for data analysis.   Results: results revealed a significant positive correlations between depression, anxiety, and stress with Internet addiction (P< 0.01). Furthermore, depression, stress, and anxiety were found to be significant predictors of Internet addiction (P< 0/000). anxiety which accounted for 12% of the variance, was the best predictor, followed by depression (2%) and stress (2%). Prevalence of internet addiction was significantly higher among male subjects. finally our results suggest that Self-Esteem is largely irrelevant for internet addiction (P> 0.05).   Conclusion: This research suggests that depressive, anxious and stressful individuals are particularly susceptible to problematic internet use. Furthermore, depression, stress and anxiety may be one of the strongest influences, if not the major determinant of internet addiction. These findings are compatible with the social compensation hypothesis that states the internet primarily benefiths individuals who feel uncomfortable communicating face to face. This findings also is compatible with the explanation that depressed, tense, and anxious individuals may find it easier to interact online where anonymity can be maintained rather than engage in face to face interaction where being observed by others might induce a fear of negative evaluation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهباز مظفری | shahbaz mozafari
Lorestan University
دانشگاه لرستان

محمدعلی سپهوندی | mohamad ali sepahvandi
Lorestan University
دانشگاه لرستان

فیروزه غضنفری | Firoozeh Ghazanfari
Lorestan University
دانشگاه لرستان


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1206-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات