این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
انرژی ایران، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی آموزش سواد انرژی در راستای عملیاتی کردن رفتار زیست محیطی
چکیده فارسی مقاله چکیده توسعه و گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر باعث کمک به تحقق اهداف توسعه‏ اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی کشور می‌شود که از عوامل اساسی در رسیدن به توسعه پایدار در هر کشوری هستند. سواد انرژی واژه‌ای در جهت آشنایی با انرژیهای نو و تجدیدپذیر و استفاده از آنها در جهت کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و به دنبال آن حفاظت از محیط زیست و اصلاح رفتار زیست محیطی می‌باشد. لذا این پژوهش به بررسی آموزش سواد انرژی در راستای عملیاتی کردن رفتار زیست محیطی در میان دانش‌آموزان دختر دوره دبیرستان شهر مراغه می‌پردازد.نوع پژوهش کاربردی وروش آن توصیفی بارویکرد پیمایشی وروش جمع آوری اطلاعات ازطریق پرسشنامه است. روند کار به این صورت است که ابتدا 351 نفر از میان دانش آموزان دختر دوره دبیرستان شهرمراغه بصورت کاملا تصادفی ودر طیف‌های مختلف سنی وفاکتورهای مرتبط انتخاب می شوند .پرسشنامه حاوی 61سؤال است که در سه حوزه شناختی(از سوال 5-1 و 61-32) –عاطفی(21-5) و رفتاری(31-22) طراحی شده است. روایی پرسشنامه به صورت معتبر و استاندارد می‌باشد. سنجش پایایی سوالات مربوط به پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ انجام گردید. میزان آلفای کرونباخ برابر با 79/0 بود که نشان‌دهنده مناسب بودن سوالات است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که 9/21 درصد از دانش آموزان دارای سطح سواد انرژی ضعیف، 9/68 درصد سطح سواد انرژی متوسط و 1/9 درصد سطح سواد انرژی خوب دارند. داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که بین سواد انرژی و صرفه‌جویی در انرژی و حفاظت محیط زیست رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد و آموزش سواد انرژی رابطه مستقیم با افزایش هر سه موارد فوق می-شود. در واقع هر مقدار سطح سواد انرژی در میان دانش‌آموزان بیشتر باشد به همان مقدار صرفه-جویی در انرژهای موجود و رفتار زیست محیطی و همچنین حفاظت محیط زیست در آنها بیشتر خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش ،سوادانرژی،رفتارزیست محیطی،آموزش محیط زیست

عنوان انگلیسی teaching-learning environment environmental -Svadanrzhy-Rftarzyst
چکیده انگلیسی مقاله Development and deployment of renewable Anrzhy‌Hay would help to achieve the goals of economic, social and environmental impacts of which are the most important factors in achieving sustainable development in each country. Vazhh‌Ay in renewable energy and renewable energy to meet literacy and use them to reduce the use of fossil Svkht‌Hay, which is the protection of the environment and environmental behavior. This study examines the energy literacy training in the operation of the environmental behavior among high school female students in Maragheh concerns. Applied research methods Barvykrd descriptive survey method to collect information through a questionnaire. -32) -Atfy (21-5) and behavioral (31-22) is designed. Validity to valid standards and professionalism. Assess the reliability of the questionnaire was analyzed using Cronbachs alpha. The Cronbachs alpha was equal to 79/0, indicating the relevance of the questions. The results showed that 21.9% of students with low energy literacy, 9/68 percent and 1.9 percent average energy literacy literacy good energy. In fact, the amount of energy literacy among students is greater than the amount available Anrzhhay saving and environmental protection in their environmental behavior and more.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیمین دخت زینالی | simindokht zainali
مراغه دانشگاه پیام نور

محمد شبیری | mohammad shobeire
دانشگاه پیام نورتهران

مریم لاریجانی | maryam larijani
دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://www.necjournals.ir/browse.php?a_code=A-10-1073-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موضوعات مرتبط با انرژی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات